Dalam memastikan kerancakan ekonomi dan pengukuhannya, Kerajaan Malaysia telah merencanakan dua buah projek Mass Rapid Transit Lembah Kelang (KV MRT) selain sistem rel berkelajuan tinggi (HSR). Projek KV MRT ini melibatkan pembinaan rangkaian keretapi yang menjadi tulang
belakang sistem pengangkutan awam di Lembah Klang.
Projek ini merupakan
komponen penting dari "Greater Kuala Lumpur" dan pemantapan Klang Valley National Key Economic Area (Greater KL/KV NKEA); projek infrastruktur yang terbesar di negara
ini.
Liputan pengangkutan awam berasaskan rel di Lembah
Klang akan membolehkan 50% daripada semua perjalanan di Lembah Klang yang akan
dilakukan ke atas pengangkutan awam pada tahun 2020, meningkat daripada semasa
17%. Kerajaan meluluskan Projek MRT Lembah Klang pada 17 Disember 2010, diikuti
dengan kelulusan Skim Keretapi Final Sungai Buloh-Kajang (SBK) pada 29 Jun
2011.
Garisan pertama rangkaian yang bermula dari Sungai Buloh di barat laut Kuala Lumpur, ke Kajang di tenggara
ibu negara. Laluan Sungai Buloh-Kajang akan meliputi jarak 51 kilometer, yang
mana 9.5km adalah di bawah tanah. Sebanyak 31 stesen akan dibina di sepanjang laluan dan
tiga stesen sementara yang dibina untuk pembangunan masa depan.
Garisan rangkaian akan menghubungkan populasi 1.2 juta penduduk yang tinggal di kawasan-kawasan seperti Sungai
Buloh, Kota Damansara, Dataran Sunway, Bandar Utama, TTDI, Seksyen 16, Pusat
Bandar Damansara, KL Sentral, Warisan Merdeka, Bukit Bintang, Pasar Rakyat,
Cochrane, Maluri, Cheras dan Kajang.
sebanyak 58 perjalanan kereta api akan merentasi laluan apabila
selesai Sungai Buloh - Kajang talian dan kereta api tunggal boleh mempunyai
kapasiti maksimum bersamaan 1,200 penumpang bas 12 atau kira-kira 700 kereta.
Para penumpang dijangkakan seramai 442,000 penumpang mengguna setiap hari dengan
kekerapan kereta api akan menjadikan perkhidmatan perjalanan satu kereta api setiap 3.5 minit pada waktu puncak.
Laluan MRT adalah sebahagian daripada Rancangan
Pembangunan Bandar Rel Lembah Klang. Ia adalah komponen penting dalam perancangan Pelan Induk Pengangkutan Lembah Kelang yang ditauliahkan oleh Suruhanjaya
Pengangkutan Awam Darat (SPAD). Projek MRT Lembah Klang ini dibiayai sepenuhnya
oleh Kerajaan Malaysia dengan pegangan projek oleh Syarikat Prasarana Negara Bhd (Prasarana). SPAD berperanan memastikan perancangan,
pembinaan dan operasi baris akan mengikuti semua peraturan-peraturan yang perlu
dan memenuhi matlamat utama iaitu menyediakan penduduk Lembah Klang dengan
sistem pengangkutan awam yang selesa dan berkesan.
Projek MRT telah dilancarkan
secara rasmi pada 8 Julai 2011 di Sg Buloh
depot, portal bawah tanah Semantan dan Cochrane. Ini
kemudiannya akan diikuti oleh penempatan semula utiliti bersama pelbagai
bahagian penjajaran. Sebahagian besar pakej kerja utama telah dibuka sebutharga pada pertengahan tahun 2012.
No comments:
Post a Comment