Pernah suatu ketika seorang penulis
Barat meramalkan Malaysia adalah antara negara di Asia yang akan muncul sebagai
salah satu gergasi ekonomi dunia. Dalam bukunya, Asia's
New Little Dragon : The Dynamic Emergence of Indonesia, Thailand and Malaysia, Steven
Schlosstein, meramalkan dengan penuh optimistik bahawa negara-negara ini akan
bangun menerajui perkembangan ekonomi dunia dalam kerangka budaya Asia yang
unik dan tersendiri.
Di Malaysia, kemunculan ini
diramalkan akan berlaku dalam acuan yang dicorakkan oleh budaya Melayu, kerana
rata-ratanya ramai yang berbangsa Melayu dan yang menjadi pemimpin negara juga
adalah dari kalangan orang Melayu walaupun terdapat bangsa-bangsa lain yang
turut menjadi penghuni negara ini. Ramalan-ramalan sebegini yang
berkaitan dengan kemajuan, kemakmuran, pembangunan dan seumpamanya berterusan
ditulis dan diungkapkan dalam pelbagai bentuk sehingga semua lapisan masyarakat
bercakap mengenainya.
Mutakhir ini pula kita disajikan
dengan agenda perpaduan Melayu yang hangat dibicara oleh parti-parti politik
tanahair dengan penuh semangat dan pemikiran-pemikiran baru untuk
diketengahkan.
- Namun apabila berbicara tentang perpaduan, kemajuan dan kemakmuran masa depan itu, sebenarnya kita berbicara tentang siapa?
- Tentang nasib dan masa depan siapa?
Maka pastinya yang dibincangkan itu
ialah umat Islam Melayu di negara ini. Memang kita tidak dapat menyembunyikan
rasa cemas terhadap kemampuan umat Islam Melayu di negara ini untuk menghadapi
persaingan masyarakat dunia yang begitu hebat persaingannya masa
kini. Mungkin dari rasa cemas itulah juga suatu ketika dahulu muncul
pandangan bagaimana untuk membina apa yang dinamakan sebagai ‘Melayu Baru',
iaitu satu generasi Melayu yang memiliki segala intipati yang diperlukan untuk
tampil ke hadapan sebagai umat yang maju.
Soalnya sekarang ialah apa yang
harus ada pada bangsa Melayu itu?
Apakah ini juga bererti akan
berulang lagi zaman ‘Polemik Kebudayaan,' iaitu satu zaman di mana kita
masih mencari-cari asas pembinaan tamadun kita sendiri?
Sehinggakan generasi awal abad ini
terpaksa membuat pilihan sama ada untuk kembali kepada asal budaya sendiri,
iaitu budaya dan semangat Islam yang ketika itu kelihatan agak suram kerana
kejahilan dan ditindas dari setiap sudut, ataupun mengambil bulat-bulat tamadun
Barat yang tampak gah dan sedang berada di puncak kehebatannya ketika
itu.
Tetapi bagi generasi Melayu masa
kini, masih banyak perkara baru yang perlu dipelajari, terutamanya
sejarah. Kerana sejarah telah mengajar kita bahawa memutuskan diri
dari akar budaya sendiri dan menerima budaya asing secara mutlak tidak dapat
menjadikan sesuatu bangsa itu maju atau kuat.
Lihat saja kepada 'Turki Moden'
sebagai satu contoh kegagalan suatu bangsa untuk maju, kuat dan makmur
dengan memutuskan dirinya dari agama dan akar budaya tradisinya lalu memilih
jalan sekularisasi dan pembaratan. Hasilnya tidak mendatangkan apa-apa
melainkan Turki itu sendiri sukar untuk diterima oleh kalangan negara-negara
Islam yang lain, dan malah ia juga tersisih dari negara-negara Barat.
Berbeza pula dengan Jepun yang telah
berjaya muncul sebagai raksasa industri tanpa mencabut dirinya dari akar budaya
tradisi sendiri. Memang dalam hal-hal tertentu Jepun menerima pengaruh
Barat tetapi ia memperolehi kekuatan asasnya dari warisan budaya tradisinya
sendiri iaitu ajaran Zen Buddhism. Begitu jugalah halnya dengan Taiwan yang
mengasaskan kekuatannya kepada ajaran Confucianisme.
Maka dengan itu membangunkan bangsa
Melayu yang dimaksudkan itu seharusnya difahami sebagai Melayu yang
dikembalikan kepada akar budaya tradisinya. Dengan kata lain Melayu yang
membangun dan maju itu ialah Melayu yang diperbaharui
'komitmen' keIslamannya.
Sejarah juga telah mengajar kita
bahawa bangsa Melayu pernah muncul buat kali pertama dalam sejarah setelah umat
ini menjalani proses pengIslaman sekitar abad ke-13 hingga abad
ke-16. Bermula dari saat itu bangsa Melayu ini telah melalui suatu
proses perubahan manusiawi yang memberikan jiwa dan citarasa baru kepada umat
Melayu. Iaitu suatu perubahan budaya yang memberikan mereka
nilai-nilai segar dan cemerlang yang terpancar dari ajaran Islam, dan juga satu
perubahan pemikiran yang mengakhiri zaman budaya tahayul dan kurafat ketika
itu. Malah bangsa Melayu ini juga berupaya untuk memulakan tamadun
ilmu dan membawa satu perubahan di rantau ini.
Dengan azam dan nafas baru ini,
bangsa Melayu ini pandai membawa diri dan tahu arah tuju yang perlu dibawa
dalam kehidupan ini. Ini adalah kerana mereka diasuh dengan jiwa
tauhid yang dengannya mereka menjadi Melayu Islam yang berjiwa merdeka yang
sujud, ruku' dan taat setia mutlaknya hanya kepada Allah.
Dan bangsa Melayu inilah juga yang
telah mendapatkan semula kemuliaan darjat dan martabat keinsanannya, sehingga
Melayu itu sendiri berasa bangga menjadi umat terbaik (khayra ummah) kerana
kekentalan imannya.
Inilah golongan Melayu yang tahu
erti hidup dan mati sebagai persaingan terhadap kecemerlangan amal (ayyukum
ahsanu amala). Iaitu golongan Melayu pejuang yang dengan
semangat jihadnya sanggup menghadapi segala cabaran dan dengan semangat
mujahadahnya pula ia memperolehi kekuatan rohaniah untuk menghidupkan
yang makruf dan memerangi kemungkaran.
Begitulah antara ciri-ciri dan watak
yang dibawa oleh bangsa Melayu yang telah melalui perubahan Islamisasi
itu.
Namun begitu, keunggulan watak
Melayu Islam ini turut terhakis setelah masa berlalu kerana selalu terdedah
kepada pelbagai hakisan pengaruh budaya. Hinggalah ke saat ini proses
penghakisan Islam dari jiwa dan cara hidup Melayu ini terus berlaku
sehingga kadang-kala berasa hairan dan tercabar apabila terlihat Melayu Islam
yang sudah sangat terhakis keIslamannya.
Proses penghakisan ini semakin lama
semakin membarah sehingga tidak ada lagi dari kalangan Melayu Islam ini yang
terselamat melainkan yang benar-benar kukuh genggaman KeIslamannya.
Kini hampir semua peringkat
masyarakat Melayu Islam sudah hampir terhakis keIslamannya.
digarap dari Sdr Azuddin Jud Ismail; GAMIT Sidang
No comments:
Post a Comment