Saturday, June 06, 2015

Nothing To Hide? Ego. Ego, Awak Di Mana?

Seperti dewasa ini, ungkapan yang menjadi sebutan dan siulan ramai, Awak Awak Di Mana? Lebih tepat dengan digarap sebagai "Ego. Ego, Awak Di Mana?"

Majlis diurakan sebagai platform ketelusan berlingkar memgenai 1MDB dengan tag line #NothingToHide pagI tadi mendedahkan polemik Melayu sebenar. Pelbagai tuduhan liar dibuat mengenai penganjuran oleh NGO; SukaGuam secara jemputan. Bagaimanapula boleh menjadi majlis terbuka.

Majlis dibatalkan PDRM sebelum berlalu sebarang kekecohan atau pertelingkahan. Mungkin benarlah telahan Ketua Polis Negara, majlis bakal dihuruharakan. Malahan ada individu yang sanggup mencetuskan kekecohan seperti dipaparkan. Angkara siapa ini? Diperhatikan ada tangan-tangan yang rancak mengadudombakan situasi.   
 

Ketidak hadiran YAB Perdana Menteri, Dato' Seri Mohd Najib di atas nasihat YDH KPN kebetulan dengan bencana gempabumi di Ranau, Sabah sebenarnya mampu ditangani penuh keinsafan dan profesional hanya menambahkan sangkaan yang negatif.

Sebagai usaha selamatkan majlis, pihak penganjur mengizinkan YABhg Tun Dr Mahathir untuk berbicara. Apa yang berlalu? Ditohmahkan pula, majlis telah di "hijacked" TDM. Saling melemparkan kerang busuk di kalangan kedua-dua penyokong Melayu ini. 

AMAT MEMALUKAN. Sepatutnya kematangan politik tidak sebegini rupa. Inikan isu berkisar dalam Satu Bangsa. Satu Parti. Satu Qiblat. 

Ketika zaman TDM, nama negara bagaikan 'David versus Goliath and won'. Sebuah negara yang bermaruah mencabar keterbiasaan dunia. Malaysia Inc menjadi buah mulut pelusuk dunia. Menjadi rujukan negara-negara kecil malah negara maju mulai menghormati.

Bila Abdullah Badawi mengambilalih kepimpinan negara, gegak gempita dengan Islam Hadhari hingga tertubuhnya Institut Hadhari dan sesi jelajah promosi dimulakan. DSMN pula ambilalih dengan konsep Wasatiyyah. Maka terbentuk satu lagi, Institut Wasatiyyah dan menerapkan Maqasid Syariah.

Masing-masing Institut dikekalkan dan ditanggung pengurusan. Apa yang menakjubkan di sebalik usaha memartabatkan Islam di kalangan rakyat dan dunia, tercetus kelompok dalam kepimpinan dengan acuan, kehendak citarasa dan keperluan peribadi mengapikan situasi.

Tidak ubah mereka terbawa atau terhasut dengan sifat Yahudi. Persengketaan itu Ekonomi. Sedang Sang Kuffar  dan musuh Islam berasak mencela Kalimah Allah, golongan ini sekadar berpeluk tubuh. Sedang Cauvinis dan musuh kesejahteraan melontar fitnah dan membuat onar, golongan yang sama sekadar, "Biarkan Si Luncai Dengan Labunya".

Jika benar Melayu. Jika benar Islam, kenapa jalan perdamaian tidak diusahakan. Kenapa ukhwah antara Saudara Islam diketepikan? 

Bagaimana mungkin Islam dimartabatkan jika ia kerap menjadi komoditi bila 'perlu' BUKAN selamanya selagi hayat dikandung badan? Bagaimana syiar Islam disebati dan disemarakkan? 

Golongan Agama pun ramai yang berpura. Hipokrit sekali permainan dipentaskan. Islam kini bagai telur di hujung tanduk. Nyawa-nyawa ikan.

Maaf cakap...Kafir Harbi dan angkatan perang musuh lagi tertawa melihatkan sandiwara yang dihidangkan.

Ego. Ego, awak di mana? Ego, awak di mana? TDM salah? DSMN salah? Dua-dua bersalah...lebih bersalah lagi penyokong di samping Panglima dan Hulubalang yang Angguk-angguk Geleng-geleng tampil ke depan dan membayang sebagai suara dan kehendak " icon" masing-masing.

Sepatutnya "swallow your ego and put efforts towards strengthening solidarity". Yang dilihat sekarang ramai yang menggunakan 'massive words'. Talk big about TRANSFORMATION and Solidarity.

Yang kuat adalah kuasa ampuan. Apple polisher dengan YES! Begitu juga dengan eye candy initiatives ...inilah adalah antara keberhasilan Punah-punah Sehat juga agen Pembangkang yang patut dibuang dari perjawatan atau inner circle.

Zaman TDM, semua Yes Boss! Ketika Pak Lah...Pak Lah who? Kini dengan DS Najib, terlari-lari sambil kain terlondeh masuk Cabinet full of skeletons, dicabar letak jawatan. Goodie two shoes.

Yang bakal tanggung kerosakan adalah rakyat lebih-lebih lagi masyarakat Melayu yang selama ini memberi peluang kepada yang " ingin memimpin" demi keterusan perjuangan sebuah semangat Kebangsaan!

Keberanian bukan dari kata-kata. Kematangan adalah dengan kesungguhan untuk berUBAH. Berubah sebelum padah!

No comments:

Post a Comment