Sunday, March 22, 2015

KUIN dan YPPM Melakar Sejarah

Di dalam menelurusi kehidupan di kalangan masyarakat majmuk, tidak dinafikan bakal terhasil beberapa kefahaman dan budaya yang tergesel. Justeru terhasillah satu usaha yang padu mengadakan Yayasan Pembangunan Pondok Malaysia; satu konsep budaya yang disenyawa dan diadaptasi dengan nafas yang lebih jelas memahami budaya dan ilmu melalui Al-Quran dan Islam sebagai Agama di samping memartabatkan pengajian ugama yang sekian lama menerima persepsi yang sinis di kalangan ramai anggota masyarakat.
Yang Amat Berhormat Dato' Seri Haji Mohd Najib bin Tun Haji Abdul Razak pada 14hb Mac lepas, telah melancarkan Pusat Kajian Pondok di Kolej Universiti Insaniah (KUIN) Kedah yang bertanggungjawab menjalankan kajian lebih giat dan meluas terhadap institusi pondok dan sistem pengajiannya di Malaysia serta luar negara.

Pelancaran Pusat Kajian Pondok sebagai salah satu pusat kecemerlangan KUIN yang diumumkan akan diterajui Pengerusi Eksekutif, Yayasan Pembangunan Pondok (YPPM), YBhg Dato’ Dr Mashitah Ibrahim selaku Pengarah yang pertama, berlangsung di TH Hotel and Convention Centre, dengan sendirinya melakar sejarah memeterai MoU bersama Kolej Universiti Islam Malaysia (KUIN) menubuhkan Pusat Kajian Pondok (PKP).

Majlis tandatangan persefahaman tersebut telah disaksikan oleh YAB  Dato’ Seri Najib  Razak Perdana Menteri Malaysia yang merupakan Penaung bagi Yayasan Pembangunan Pondok. Mungkin umum tidak mengetahui Yayasan Pembangunan Pondok Malaysia adalah ilham peribadi YAB Perdana Menteri dengan hasrat  membangunkan Institusi Pondok yang mana selama ini terbiar dengan serba kekurangan.

Memorandum persefahaman (MoU) antara KUIN dan YPPM untuk menjalinkan kerjasama lebih erat bagi membela, memperkasa dan pembangunan antara kedua-dua entiti itu melalui kepakaran entiti masing-masing.
Usaha KUIN yang diwakili Rektor, YBhg Prof Datuk Mohd Yusof Kasim, manakala YPPM diwakili Mashitah mengesahkan kesepaduan tenaga telah menarik minat beberapa  buah universiti seperti Universiti Pendidikan Sultan Idris, Universiti Utara Malaysia, dan Universiti Sains Islam Malaysia melibatkan diri untuk memperkembangkan idea dan kajian demi mempertingkatkan martabat Institusi pondok negara.

Turut hadir ialah Menteri Besar;  Dato' Seri Mukhriz Mahathir dan Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya dan Pendidikan Negeri; Datuk Tajul Urus Mat Zain.

No comments:

Post a Comment