Apakah
benar Demonstrasi termasuk dalam cara yang dibenarkan oleh Syarak untuk kita
melakukan ‘perubahan’, ‘islah’, ‘reformasi’ dan ‘menukar’ ketetapan
sesebuah kerajaan Islam yang sedia ada dengan yang lebih baik?
Apa
yang pasti, demonstasi bukan daripada Islam. Sebaliknya ia dipelopori oleh
orang Kafir Barat dan telah diserapkan ke negara-negara Islam sejak akhir-akhir
ini.
Perkembangan
ini tentu memerlukan kita untuk menilai sejauh mana Demonstrasi menepati Syarak
sebelum ia dapat diterima dan diamalkan.
Pertama: Syariat Islam diturunkan untuk membolehkan
manusia mencapai kejayaan di dunia dan akhirat. Ia telah disempurnakan oleh Nabi Muhammad s.a.w
dengan dijelaskan cara-cara untuk merealisasikan kejayaan ini.
Kejayaan
manusia di Akhirat bergantung kepada sejauh mana benarnya cara yang digunakan
di dunia sama ada ia bertepatan dengan Al-Quran dan Sunnah serta sejajar dengan
amalan Salaf Al-Soleh atau tidak.
Syariat Islam menjelaskan bahawa bagi mengubah
sesebuah masyarakat serta mengislahnya, ia menuntut supaya segala kemungkaran
dan salah-laku yang ada pada diri perlu diubah terlebih dahulu. Firman Allah I:
“Sesungguhnya Allah tidak (akan) mengubah apa
yang ada pada sesebuah kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri
mereka sendiri.” (Al-Ra’ad,
11).
Di dalam
ayat di atas, Allah menyebutkan dua bentuk ‘mengubah’:
Pertama:
(Nasib sesebuah kaum) manusia; dan
Kedua: Diri
(mereka sendiri).
Inilah
Ketetapan Allah dalam Alam ini (Sunnah Al-Kauniyyah) yang menepati
Ketetapan Syarak Allah (Sunnah Al-Syariyyah) di mana bala dan musibah
yang menimpa sesebuah kaum hanya akan diangkat oleh Allah apabila kaum itu
mengubah diri mereka ke arah yang diredhai oleh Allah.
Perubahan
yang dilakukan itu tentulah hendaklah dengan menggunakan cara yang diredai
Allah. Hanya dengan cara yang betul kita akan memperoleh natijah yang betul
yang menepati Syarak. Ini kerana ada kalanya perubahan tetap berlaku tetapi
dengan tidak diredai oleh Syarak akibat cara yang digunakan menyalahi Syarak
itu sendiri.
Adapun
cara yang dituntut Syarak dalam mengubah kesalahan-kesalahan yang dilakukan
oleh pemerintah; ia adalah dengan cara nasihat, berdoa, serta membantu pemerintah
dalam hal-hal kebaikan sebagaimana yang disebut dalam hadis Nabi s.a.w:
﴿ مَنْ أَرَادَ
أَنْ يَنْصَحَ لِذِي سُلْطَانٍ فَلَا يُبْدِهِ عَلَانِيَةً، وَلَكِنْ يَأْخُذُ بِيَدِهِ
فَيَخْلُوا بِهِ، فَإِنْ قَبِلَ مِنْهُ فَذَاكَ، وَإِلَّا كَانَ قَدْ أَدَّى الَّذِي
عَلَيْهِ ﴾
“Barangsiapa yang ingin menasihati pemerintah maka
janganlah dia melakukannya secara terbuka, sebaliknya hendaklah dia mengambil
tangannya (pemerintah itu) dan (menasihatnya secara) tertutup; sekiranya dia
menerimanya maka itu yang diinginkan dan jika tidak, maka dia telah menunaikan
tanggungjawabnya.
(Riwayat Ibnu Abi Al-Asim dalam Kitab Al-Sunnahnya.
Disahihkan oleh Sy. Albani)
Menasihati
pemerintah dengan cara yang dibenarkan Syarak termasuklah dalam tuntutan berpesan-pesan dalam kebenaran dan kesabaran
serta tolong menolong dalam kebaikan dan ketakwaan.
Oleh
itu, kaedah Syarak ini sama sekali tidak boleh diubah dengan cara yang
menyalahinya serta bercanggah dengannya sebagaimana cara demonstrasi,
perarakan, tunjuk perasaan, rapat umum dan menyatakan bantahan beramai-ramai
terhadap pemerintah secara terang-terangan dalam perhimpunan umum bersama-sama
dengan orang awam yang jahil.
Barangkali
mereka yang menyalahi kaedah Syarak ini dalam menasihati pemerintah terdiri daripada
mereka yang jahil, mereka yang tidak mampu menasihati pemerintah dengan cara
yang betul atau merasa berat melakukannya, tidak bersetuju dengannya, atau
mereka yang merasa bahawa kaedah demonstrasi lebih berkesan daripada kaedah
nasihat yang tuntut oleh Nabi s.a.w. Kita katakan nauzubillah!
"Adakah
kamu mahu menukar dengan yang kurang baik dan meninggalkan yang lebih baik?” (Al-Baqarah, 61).
Adapun
sekiranya ada yang mendakwa bahawa ‘Cara Demonstrasi’ termasuk dalam kaedah:
i.
‘Al-Masaalih Al-Mursalah’ (المصالح المرسلة) iaitu
‘Menggunakan Satu Cara yang Asal Hukumnya Harus untuk Merealisasikan Satu
Tuntutan Syarak’; atau kaedah:
ii.
‘Al-Wasaa’il Laha Ahkaam Al-Maqaasid’ (الوسائل لها أحكام المقاصد) iaitu
‘Sesuatu Cara itu Bergatung Kepada Tujuannya’. Maka sekiranya tujuannya adalah
suatu yang wajib maka wajiblah cara itu.
Kita katakan, kedua kaedah ini hanya boleh digunakan sekiranya ‘cara’
yang digunakan itu tidak dinyatakan hukumnya oleh Syarak sama ada secara nas
atau secara isyarat; secara langsung atau tidak langsung.
Adapun sekiranya Syarak telah menjelaskan hukumnya atau situasi pada
zaman Rasulullah r telah menuntut supaya ‘cara’ itu digunakan tetapi
ia tidak digunakan oleh Rasulullah r mahupun para
Sahabatnya serta seluruh generasi Salaf Al-Soleh yang terdahulu, maka
jelaslah bahawa ‘cara’ itu tidak diakui Syarak dan ia termasuklah dalam
bida’ah dan ‘semua bid’ah itu adalah sesat’ sebagaimana dalam hadis.
Masakan ia bukan sesat sedangkan para Sahabat
Nabi t
adalah
terdiri daripada mereka yang paling bertakwa dan yang paling ke hadapan dalam
melakukan kebaikan dan meninggalkan kejahatan.
Lihat bagaimana para
Sahabat t telah berjaya mengubah diri mereka serta mengubah keadaan jahiliah
mereka yang penuh dengan syirik, khurafat, bid’ah dan maksiat melalui
kaedah-kaedah Syarak yang tersusun dan sistematik. Sama sekali bukan melalui
kaedah yang diimport daripada orang kafir di dalam urusan mereka dengan
pemerintah mereka.
Bagaimana pula kita boleh mengambil kaedah dan
cara orang kafir, bukankah kita diperintahkan untuk menyelisihi mereka? Sebagaimana
Nabi s.a.w.:
﴿ خَالِفُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى ﴾
“Selisihilah orang Yahudi dan Nasrani” (Sahih. Riwayat Abu
Daud).
Kedua:
Demonstrasi yang dilakukan
dengan tujuan untuk mengubah ketetapan sesebuah negara Islam yang diperintah
oleh pemerintah yang juga Islam bercanggah dengan hadis-hadis yang begitu
banyak sehingga mencapai darjat mutawatir yang menuntut supaya taat
serta bersabar terhadap pemerintah walaupun mereka zalim.
Antaranya
sabda Nabi s.a.w.:
﴿ يَكُونُ بَعْدِي أَئِمَّةٌ
لا يَهْتَدُونَ بِهُدَايَ وَلا يَسْتَنُّونَ بِسُنَّتِي وَسَيَقُومُ فِيهِمْ رِجَالٌ
قُلُوبُهُمْ قُلُوبُ الشَّيَاطِينِ فِي جِثْمَانِ إِنْسٍ ﴾ قَالَ حُذَيْفَةَ : قُلْتُ : كَيْفَ أصْنَعُ يَا
رَسُولُ اللهِ إِنْ أَدْرَكْتُ ذَلِكَ ؟ قَالَ ﴿ تَسْمَعْ وَتُطِيعَ
الأمِيرِ وَإِنْ ضَرَبَ ظَهْرَكَ وَأَخَذَ مَالَكَ فَاسْمَعْ وَأَطِعْ﴾
“Setelah
pemergianku akan ada pemerintah yang tidak beramal dengan petunjukku mahupun
dengan Sunnahku, dan akan ada di kalangan mereka lelaki yang hati mereka (seperti)
hati syaitan dalam badan manusia.” Berkata Huzaifah (perawi hadis): Saya
bertanya: Apa yang perlu aku lakukan sekiranya aku berdepan dengannya? Sabda Baginda:
“Engkau dengar dan patuh terhadap pemerintah walaupun dia memukul belakangmu
dan mengambil hartamu. Kamu dengar dan patuh.” (Riwayat Muslim)
Memandangkan
begitu banyak hadis Nabi yang menekankan tentang prinsip ini, Ulama Ahli Sunnah Wal Jemaah telah
mengkategorikan prinsip taat dan bersabar terhadap pemerintah sebagai
sebahagian daripada Akidah Islam.
Ketiga: Peristiwa pertama yang mirip kepada
Demonstrasi dalam Sejarah Islam telah dilakukan oleh mereka yang berkumpul di sekeliling
rumah Sayyidina Othman t yang mana kesudahannya telah berakhir dengan
pembunuhan beliau dan timbulnya fitnah yang besar di kalangan Umat Islam
sehingga mengakibatkan berlakunya peperangan Jamal (36H) dan Siffin (36H) yang
mengorbankan ribuan Umat Islam.
Sejarah Islam telah
menunjukkan bahawa:
1. Kebanyakan
perbalahan yang berlaku di kalangan Umat Islam berpunca daripada keinginan
untuk mencegah kemungkaran tanpa menggunakan cara yang betul atau tanpa
memahami hakikat kemungkaran itu sendiri di samping mengabaikan masalahat umum
dan kerosakan yang lebih besar semata-mata kerana ingin melaksanakan apa yang
diistilahkan pada hari ini sebagai ‘perubahan’ atau ‘reformasi’.
2. Musuh Islam akan
berjaya menawan sesebuah negara Islam apabila umatnya bercakaran sesama mereka.
Keempat: Seluruh
Demonstrasi-Demonstrasi yang dilakukan di negara-negara Islam sejak dahulu
sehingga sekarang telah mengundang keburukan-keburukan yang jauh lebih besar
berbanding dengan pembaikan yang diharapkan. Antaranya ia menimbulkan kekecohan,
perbalahan, caci-maki, ejek-mengejek, percampuran lelaki perempuan, diangkat
slogan-slogan yang bercanggah dengan Islam dan orang-orang fasik bahkan orang
kafir juga diangkat menjadi ketua mereka yang berdemonstrasi. Kesemua ini jelas
dilarang Syarak.
Demonstrasi juga menjadi antara sebab utama yang
boleh menyebabkan kerosakan harta-benda serta timbulnya ketakutan, kekacauan,
ketidak tenteraman bahkan dalam banyak peristiwa sehingga berlakunya kematian
dan berbunuh-bunuhan.
Situasi sebeginilah yang dinanti-nantikan oleh
mereka yang berniat jahat untuk mengambil kesempatan. Malah ia antara sebab
yang dinanti-nantikan oleh kuasa-kuasa besar kafir pada zaman sekarang untuk masuk-campur
dalam urusan tadbir sesebuah negara Islam itu dengan alasan untuk membantu
masyarakat Islam yang ditindas.
Apa yang pasti, Demonstrasi akan menyusahkan
majoriti masyarakat awam di dalam menjalankan urusan harian mereka akibat
kesesakan dan gangguan lalu-lintas yang berlaku.
Salah-satu daripada keburukan-keburukan ini sudah
cukup untuk menjadikannya HARAM di sisi Agama. Bagaimana pula sekiranya ia sudah
jelas mengundang pelbagai keburukan dan kerosakan? Jelas keburukan hanya mengundang keburukan-keburukan
yang lain dan sama sekali ia tidak akan mendatangkan kebaikan.
وَصلَّى الله عَلى نَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلهِ وَصَحْبِهِ
وَسَلَّم
Abu Omar, Idris bin Sulaiman
No comments:
Post a Comment