Wednesday, January 28, 2015

Pemulihan Pengangkutan Bas Berhenti-henti Mengikut Sistem Kontrak

Hari-hari perkhidmatan bas henti-henti yang tidak teratur, seperti apabila bas yang berlepas hanya dengan muatan penuh sudah berakhir, kata Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD).

Ketua Pegawai Eksekutif SPAD; YBhg En. Mohd Nur Ismal Mohamed Kamal berkata dengan pengenalan laluan berasaskan kontrak bagi perkhidmatan bas henti-henti, bas yang tidak sesuai dan amalan bas "pajakan" dengan bas yang tidak diselenggara akan dihentikan pada tahun 2020.

"Kami sedang mengubah operasi bas secara berperingkat. Dengan memberi kontrak laluan, tiada lagi alasan bagi syarikat-syarikat bas untuk menyediakan perkhidmatan yang kurang selesa, "kata Nur Ismal.

Fasa pertama Perkhidmatan Bas Peringkat Program Transformasi akan diperkenalkan tahun ini di Kangar, Kuala Terengganu, Kuching, Ipoh dan Seremban.

Difahamkan minimum masa menunggu waktu puncak untuk bas di bawah sistem baru ini adalah dari 15 hingga 30 minit bergantung kepada lokasi, kekerapan dan laluan.

"Model perniagaan baru adalah lembaran baru bagi perkhidmatan pengangkutan awam Malaysia. Ia adalah transformasi daripada pendapatan fare-box kepada model kontrak kos kasar bagi memastikan pengendali mencapai prestasi tahap perkhidmatan yang maksima.",  kata Nur Ismal  lagi.

"Kerajaan akan membayar pengusaha bas swasta pada kadar per km berdasarkan keadaan laluan dan keperluan. Sebagai balasan, kerajaan akan memastikan pendapatan daripada tambang terkumpul. "

Laluan berasaskan kontrak akan membolehkan kerajaan untuk menentukan operasi bas henti-henti, termasuk laluan, keupayaan dan kekerapan yang diperlukan bagi kawasan bandar dan luar bandar.

Beliau berkata nilai kontrak boleh berbeza dari satu bandar yang lain.

Ditanya tentang kemungkinan pengusaha menghadapi peningkatan kos yang kena dibayar kepada turun naik harga bahan api, beliau berkata: "Tambangnya dinaikkan memandangkan ia adalah perogatif kerajaan iaitu pendapatan kerajaan, tanpa mengambil kira tambang rendah atau tinggi . "

Untuk bacaan dan rujukan sila layari: http://m.themalaymailonline.com/malaysia/article/spad-to-moot-contract-system-for-stage-buses-in-transport-overhaul#sthash.hlzoSa60.dpuf

No comments:

Post a Comment