Wednesday, January 28, 2015

SPAD DiMinta Bertindak Ke Atas Pengusaha Laluan Haram

Persatuan Negeri Sembilan Pengusaha Bas telah mengemukakan satu pengaduan kepada SPAD mengenai perkhidmatan bas berhenti-henti, North South Speed Sdn Bhd (NSS) A-Class menggunakan laluan perkhidmatan bas ekspres dari Seremban ke Kuala Lumpur.

Presiden persatuan; Hardev Singh Gill berkata surat daripada Sistem Kenderaan Seremban-K. Lumpur Sdn Bhd (SKSKL) mengenai syarikat bas ekspres tersebut telah dihantar kepada SPAD pada 28 Februari tahun lalu, namun tiada tindakan diambil.

SKSKL adalah ahli persatuan tersebut dan mereka telah mengadu melalui saluran yang betul, kata Hardev Singh.

"Sebagai pengendali bas henti-henti di laluan ekspres, apa yang mereka perlu lakukan ialah sama ada menukar permit mereka dan kemudian mematuhi peraturan yang ditetapkan akan tetapi syarikat yang dimaksudkan gagal mematuhinya" katanya lagi.

Dalam surat kepada SPAD, SKSKL mendakwa mengalami kerugian kira-kira RM7,000 sehari sehingga tahun 2013, di mana SKSKL telah mengalami kerugian sehingga RM2.01 juta.

Ketua Bahagian Pengangkutan Awam Jalan SPAD; En. Zamri Mahmud berkata beliau akan meneliti perkara itu dan enggan mengulas sehingga siasatan lanjut apabila diajukan soalan oelh pemberita.

Dalam hal yang sama, Ketua Penguatkuasa Suruhanjaya; Datuk Che Hasni Che Ahmad berkata NSS, yang memiliki armada bas A-Class, telah melakukan 43 kesalahan dengan tiga bas dirampas tahun lalu.

Beliau berkata syarikat itu telah melanggar beberapa syarat dalam permit mereka dan juga telah ditangkap kerana memandu laju.

Che Hasni menjelaskan bas henti-henti akan berhenti di kawasan yang ditetapkan dalam laluannya manakala bas ekspres akan melakukan perjalanan terus ke destinasinya.

"Bas ekspres boleh berhenti di kawasan rehat tertentu jika mereka mempunyai perhentian yang diizinkan di sepanjang laluan itu," katanya.

Che Hasni berkata tidak ada perbezaan antara bas peringkat dan laluan bas ekspres. Pengendali bas boleh didakwa di bawah Seksyen 22 Akta Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat 2010 yang membawa hukuman denda tidak kurang RM1,000 dan tidak lebih daripada RM500,000 atau hukuman penjara tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya, jika pengendali gagal mematuhi laluan perjalanan yang dinyatakan dalam permit itu, menurut kata Che Hasni lagi.

"Kami akan mengambil tindakan terhadap mana-mana pengusaha yang tidak mematuhi kaedah-kaedah dan peraturan-peraturan yang ditetapkan oleh SPAD dan tidak hanya terhadap A-Class sahaja" katanya.

Che Hasni berkata Sistem Kedudukan Global (GPS) yang dipasang di dalam bas tidak dipantau oleh pengusaha bas dan SPAD.

"Jika kami menerima sebarang aduan, kami akan menghubungi pengusaha bas untuk menyediakan kami dengan jejak GPS yang direkodkan sedemikian kita boleh mendapatkan imej grafik kesalahan itu," katanya.

Beliau berkata bas yang tidak dilengkapi dengan GPS akan lesennya dibatalkan.

No comments:

Post a Comment