Sunday, April 19, 2015

Orangramai Boleh Bernafas Lega



Bencana banjir besar yang melanda pantai timur akhir tahun sudah telah menjejaskan pergerakan orangramai dalam menjalani kehidupan seharian.

Sementera rel KTMB yang terganggu dek limpahan lumpur dibaiki, bagi ramai pengguna meneruskan kegiatan sosio-ekonomi boleh mendapat perkhidmatan sampingan dengan bermulanya operasi bas henti-henti.

Sebagai sebuah agensi yang bertanggungjawab kebajikan pengangkutan awam darat, Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) telah membuat tinjauan tapak operasi bas henti-henti dan menerima maklumbals orangramai bagi menambahbaik logistik setempat. 


Berikut adalah siaran media untuk makluman umum:

Kenyataan Media:

Perkhidmatan Bas Henti-henti Dabong – Kuala Krai Mula Beroperasi

Bas henti-henti menghubungkan orang awam ketika perkhidmatan rel masih belum beroperasi

17 April 2015 – Berikutan perkhidmatan rel KTMB yang terjejas di Pantai Timur akibat banjir pada akhir tahun lalu, Syarikat Kenderaan Melayu Kelantan (‘SKMK’) yang menggunakan jenama ‘CityLiner’ telah memulakan perkhidmatan bas berhenti-henti sejak 13 April, 2015 bagi membantu menghubungkan orang awam, termasuk pelajar sekolah sekitar Dabong, Kemubu dan Kuala Krai.

Sebelum ini, penduduk setempat menjadikan perkhidmatan rel KTMB sebagai mod pengangkutan awam mereka yang utama.

Cityliner menyediakan 3 perjalanan sehari, daripada Dabong ke Kuala Krai dan 3 lagi perjalanan dari Kuala Krai ke Dabong. CityLiner juga pada 14 April telah melanjutkan perkhidmatan laluan Jeli ke Kuala Balah sehingga ke Jelawang dan Dabong.

Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (‘SPAD’) telah mengadakan lawatan tapak bagi meninjau operasi bas tersebut di Dabong. SPAD juga mendapatkan maklumbalas daripada penduduk setempat mengenai keperluan pengangkutan awam di kawasan tersebut dan mengenai perkhidmatan pengangkutan awam yang boleh ditambahbaik.

Bagi pertanyaan media sila hubungi 03-27267000 atau emel kepada communications@spad.gov.my