Friday, August 14, 2015

Warisan 1936 Bakal Kembali Di Pulau Pinang

Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) akan mencadangkan di bawah Akta Pengangkutan Awam Darat (PAD) 2010 pada persidangan Parlimen pada bulan Oktober nanti; memungkin kepulangan perkhidmatan trem di Pulau Pinang sejak tahun 1936 pada tahun 2017 nanti?

Pindaan yang bakal dicadangkan adalah sejajar dengan rancangan Kerajaan Negeri Pulau Pinang bagi memulihkan perkhidmatan trem sebagai pengangkutan 'alternatif' kepada masalah jumlah trafik yang pesat di Pulau Pinang.

Di dalam Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang (PMTP) Kerajaan Negeri telah memohon kepada Kerajaan Persekutuan lesen menjalankan perkhidmatan trem sebagai alternatif kepada cadangan pembinaan LRT atau Monorel yang tidak menepati syarat-syarat UNESCO dalam memelihara nilai dan aspek sejarah George Town sebagai Tapak Warisan Dunia.
http://darikacamatarakyat.blogspot.com/2015/08/jejak-pengangkutan-trem-di-pulau-pinang.html


Ketua Pegawai Eksekutif SPAD, Tuan Mohamad Nur Ismal Mohamed Kamal memberitahu pemberita di dalam satu sidang media pada 27hb Julai lalu, terkini tiada peruntukan undang-undang bagi perkhidmatan trem disediakan di negara.

Usaha yang dibuat Bandar Bersejarah Melaka dan George Town untuk mengembalikan warisan tertangguh kerana Kerajaan Persekutuan memerlukan cadangan peruntukan diusahakan ke arah hasrat tersebut terlebih dahulu disebabkan keunikannya berbanding sistem pengangkutan darat awam seperti LRT, Monorel dan perkhidmatan rel. 


Pada tahun 2011, Kerajaan Negeri Melaka telah mencadangkan pembinaan 40km laluan trem berciri mesra dengan enjin NGV, meliputi 11 daripada 14 kawasan pelancongan dari Plaza Tol Ayer Keroh ke Bandar Warisan Melaka dan bersambung ke Alor Gajah, Merlimau, Jasin, Durian Tunggal dan Masjid Tanah.

Turut difahamkan Majlis Bandaraya Kuala Terengganu telah menggariskan perkhidmatan trem sebagai sebahagian daripada pelan kerajaan tempatan dalam usaha meningkatkan pelancongan.

Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor pada awala tahun telah menyuarakan hasrat memperkenalkan trem di pusat daerah perniagaan (CBD) KL dalam cadangan SPAD memperkenalkan 'tuk-tuk' atau basikal roda tiga bermotor di kawasan pinggir bandar pada akhir tahun ini.

"Perkhidmatan trem memerlukan pindaan kepada undang-undang memandangkan ia akan berkongsi laluan yang sama di jalan raya bersama kenderaan yang lain. Tidak seperti Monorel, trem adalah sesuai, lebih mudah untuk dinaiki dan turun serta mampu membawa orangramai pada jarak dekat di CDB ataupun pusat bandar.

Di pihak kami akan mencadangkan pindaan kepada Akta PAD bagi menampung permintaan oleh majlis kerajaan tempatan." kata Nur Ismal.

"Ia juga perlu menggunapakai teknologi yang terbukti selamat, boleh dipercayai dan berkesan." tambahnya sebagai mengalukan usaha majlis kerajaan tempatan di dalam memulakan perkhidmatan trem.

No comments:

Post a Comment