Perkhidmatan
'kereta sapu' atau bahasa yang kerap digunakan sebagai 'teksi haram' bagaikan
satu penyakit kronik di dalam sektor pengangkutan awam darat. Liat dan amat
tegar dicegah lantaran sikap para pengguna itu sendiri.
Sikap para pengguna yang tidak ambil kesah kesahihan perkhidmatan teksi banyak mengundang keburukan kepada industri teksi yang sering dicemuh juga kerana sikap sesetengah pemandu teksi berlesen sendiri. Ada pemandu yang bersikap terlalu memilih pelanggan, laluan dan "jual mahal" apabila terdapat pengguna yang ingin mendapatkan perkhidmatan mereka.
Para pengguna juga bagai memekak telinga akan realiti sebenar di sebalik menggunakan perkhidmatan 'teksi haram'. Berbanding teksi berlesen, andai berlaku sebarang kemalangan, perlindungan tetap diberikan kerana perlindungan insurans "First party compensation" kepada pemandu, kereta dan penumpang perkhidmatan.
Denda maksimum
RM100,000 akan dikenakan ke atas pengusaha syarikat yang memiliki kenderaan
yang terbabit di bawah akta yang sama.
Sikap para pengguna yang tidak ambil kesah kesahihan perkhidmatan teksi banyak mengundang keburukan kepada industri teksi yang sering dicemuh juga kerana sikap sesetengah pemandu teksi berlesen sendiri. Ada pemandu yang bersikap terlalu memilih pelanggan, laluan dan "jual mahal" apabila terdapat pengguna yang ingin mendapatkan perkhidmatan mereka.
Para pengguna juga bagai memekak telinga akan realiti sebenar di sebalik menggunakan perkhidmatan 'teksi haram'. Berbanding teksi berlesen, andai berlaku sebarang kemalangan, perlindungan tetap diberikan kerana perlindungan insurans "First party compensation" kepada pemandu, kereta dan penumpang perkhidmatan.
Dengan 'teksi haram'...MATI kataklah!
Benarlah
'kereta sapu/teksi haram' mudah sebab tidak ada karenah laluan perkhidmatan. Murah??? Tidak
juga,jika dikirakan penumpang mempertaruhkan nyawanya di dalam keadaan sebuah
kereta yang tidak "berpermit", berjadual penjagaan kenderaan ataupun
seorang pemandu yang berkelayakan di belakang stering teksi. Sebenarnya harga
yang dikenakan pemandu kereta sapu/teksi haram adalah jauh lebih mahal dan memberi
keuntungan penuh kepada pemandu dan bukan keselamatan pengguna.
Bagi
pihak Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) sikap pengguna yang sebegini
menyukarkan lagi operasi membanteras perkhidmatan 'kereta sapu/teksi haram'. Ini berikutan
perkhidmatan tersebut mendapat permintaan yang menggalakkan terutamanya di
kawasan pelancongan atau 'tourist belt'.
Bercakap kepada pemberita dalam sidang media setelah satu operasi banteras teksi
sapu di Johor Bahru semalam, Ketua Jabatan Penguatkuasa SPAD; Datuk Che Hasni Che Ahmad
berkata, "Di
Johor Baharu sahaja, kenderaan sapu boleh didapati di setiap pelosok
termasuk di Mersing. Perkhidmatannya juga
bukan hanya terdiri daripada kereta jenis Perodua Myvi malah melibatkan kereta
mewah seperti BMW dan Mercedez. Ini yang menyukarkan usaha kita, sebab itu
SPAD meminta orang ramai menggunakan perkhidmatan yang sah".
Dalam sidang media
tersebut, Datuk Che Hasni turut memaklumkan sejak bulan Oktober tahun lepas, hampir
450 kes membabitkan kereta sapu/teksi haram atau kenderaan persendirian yang
menawarkan perkhidmatan sewaan tanpa permit di Semenanjung telah direkodkan
SPAD. Di Johor sahaja, sebanyak 93 buah kenderaan yang melakukan kesalahan
tersebut ditahan.
"Sejak Oktober
tahun lepas juga, SPAD telah menyita sebanyak 130 kenderaan, 13 telahpun
didenda oleh pihak Mahkamah. 96 kes dipohon untuk dilucutkan hak pemilikan
kenderaan dan 49 lagi kes sedang dihadapkan ke Mahkamah untuk proses
pendakwaan," menurutnya.
Bagi menekankan betapa
SPAD memandang serius perkara ini, Datuk Che Hasni mengingatkan mana-mana individu yang
melakukan kesalahan memberi perkhidmatan sewaan tanpa permit boleh dikenakan
denda maksimum RM10,000 atau dipenjara selama setahun atau kedua-duanya sekali
jika tersabit kesalahan di bawah Seksyen 16 Akta Pengangkutan Darat.
No comments:
Post a Comment