Saturday, November 21, 2015

Sins of Thy Fathers; Apa Motif Pertemuan Nurul?

Peristiwa tanahair bermandi darah masih terngiang di hati rakyat Malaysia. Bumi Lahad Datu dan Semporna, Sabah dicerobohi Pengganas Sulu yang menuntut wilayah kesultanan Sulu dikembalikan. Pencerobohan berperingkat dimulakan di Felda Sahabat 17, Kampung Tanduo, Lahad Datu, Sabah.
Tarikh 1hb dan 2hb Mac 2013, detik hitam kedaulatan negara dicabar hingga gugurnya wira bunga bangsa yang mempertahankannya. Pencerobohan oleh kumpulan pengganas yang dikenalpasti pengikut Jamalul Kiram III yang mendakwa sebagai waris kesultanan Sulu itu, dengan kekuatan 235 orang bersenjata berat telah memulakan operasi pencerobohan di Kampung Tanduo, Lahad Datu seawal 12hb Februari gagal mencapai persetujuan yang ditawarkan pihak Kerajaan Malaysia sehingga tarikh rundingan tamat pada 26hb Februari 2013. 

Keadaan yang getir memaksa Kerajaan bertindak menubuhkan kawalan keselamatan Kawasan Keselamatan Khas Pantai timur Sabah (ESSCOM) disusuli Zon Selamat Timur Sabah (ESSZONE) sebagai satu perundangan pencegahan dan pertahan negara bersempadanan selatan Filipina. 

Sehingga 21hb Mac, 173 orang lagi telah ditahan mengikut Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 (SOSMA). Lapan orang rakyat Filipina telah disabitkan kesalahan dan berdepan hukuman mati dan penjara seumur hidup kerana melancarkan perang ke atas Yang DiPertuan Agong.
Terbaru belum sembuh luka di dada, kecoh semula dengan berita Nurul Izzah, Ahli Parlimen (PKR -Lembah Pantai) merangkap Naib Presiden PKR bergambar dengan Puteri Jacel H Kiram. Beliau turut mengesahkan pertemuan dengan Jacel puteri kepada pengganas Sulu itu pada 9hb November lalu di Manila, Filipina. 

Gambar yang dimuatnaik oleh Jacel di laman sosial menunjukkan Nurul bersama memegang poster yang diterakan perkataan "Release Anwar Immediately" adalah secara langsung membuktikan kesepakatan dan kesefahaman pembabitan di antara kedua pihak yang diberitakan termasuk berita luar negara?
Seorang ahli Yang Berhormat, Nurul dengan fahaman sempit dan terdesak menyanggupi bersua ‘jurucakap’ kumpulan pengganas yang menceroboh negara kononnya, pelembut lidah – FILIPINO FRIENDS? 

Lantaran itu, Datuk Seri Ir. Dr. Wee Ka Siong, Timbalan Presiden MCA bagai tersentak mendengarkan berita sokongan dan kesamaan dua pihak yang pernah membibitkan sejarah pahit negara. Apakah niat dan maksud sebenar di sebalik pertemuan itu? 

Sudah pasti kenyataan Datuk Wee yang juga Ahli Parlimen (BN - Ayer Hitam) dan selaku Menteri di Jabatan Perdana Menteri wajar menuntut pertanggungjawaban Nurul melihatkan sandiwara terbaru itu. Berbanding dengan sikap diambil oleh Ahli Parlimen, Teresa Kok Suh Sim (DAP - Seputeh) yang tidak berperi kemanusiaan dan ATAU sensitif di atas kedaulatan negara yang tercalar hingga melibatkan 8 (LAPAN) anggota keselamatan negara terkorban mempertahankan dari ancaman pencerobohan itu.
Tindakan Teresa mengaitkan pertemuan YAB Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak yang secara kebetulan bertembung Benjamin Netanyahu di pintu masuk bangunan Bangsa-Bangsa Bersatu di New York, sebagai usaha memesongkan angkara pihak Pembangkang samada secara terang lagi bersuluh atau tidak langsung usaha mereka untuk memporak-perandakan negara. 

Apakah pertemuan di Manila yang dikatakan satu pertemuan yang diatur pemimpin politik Filipina sebenarnya bertujuan mensahihkan tuntutan Kerajaan Sulu yang tidak boleh diterimapakai dengan sejumlah 235 orang pengganas dari selatan Filipina menceroboh untuk membuat onar?
https://ms.wikipedia.org/wiki/Krisis_pencerobohan_Lahad_Datu_2013
https://en.wikipedia.org/wiki/Sultanate_of_Sulu
Maka benarlah desas-desus sebelum pencerobohan yang mengaitkan Anwar Ibrahim dan konco-konconya seperti dimaklumkan di dalam http://theunspinners.blogspot.my/2015/11/nurul-sahkan-anwar-terlibat-dgn.html?utm_medium=twitter&utm_source=twitterfeed

Pembabitan  Ahli Parlimen,  Chua Tian Chang (PKR - Batu) dan R. Sivarasa (Subang) turut terbabit untuk salurkan dana untuk pencerobohan..? Ini semua antara benih permusuhan Anwar Ibrahim yang terbabit dengan isu pemberian kad pengenalan kepada pendatang asing di Sabah hingga mencetuskan penubuhan Suruhanjaya Siasatan DiRaja. 

Masih ingatkah lagi perkataan yang diluahkan Tian Chua, kononnya pencerobohan di Sabah itu satu "sandiwara" oleh Kerajaan Malaysia sebagai usaha untuk memenangi Pilihan raya yang bakal berlangsung? 

Sandiwara...hingga 8 nyawa terpisah dari jasad dan ahli keluarga ditinggalkan tanpa seorang ketua keluarga, Tian Chua??? Jika benar, di mana mereka dan kenapa masih belum pulang ke pangkuan ahli keluarga yang merindukan kasih dan sayang?! 
Perkataan "MAAF" tidak mempunyai nilai moral sering digemburkan oleh pemimpin yang tiada perasaan kecuali untuk diri sendiri....dan belum terungkap dari mulut mereka yang Hipokrit!
Keghairahan berSELFIE, sudah cukup membuktikan keserasian dan kemesraan antara Nurul dan Jacel di samping gambar yang tidak langsung menunjukkan sebarang keraguan oleh seorang ahli Yang Berhormat memimpin rakyat dan menghormati kedaulatan negara yang pernah diancam oleh Allahyarham Kiram, bapa kepada Jacel bersama pengganas Sulu. 

Dalam satu kenyataan pada tahun 2013, Jacel, Puteri Sulu Kiram menafikan mempunyai kaitan dengan pembangkang di Malaysia. Hari ini, bagaimana pula pembabitan beliau dalam isu pembebasan Anwar Ibrahim, “Kami tidak ada kaitan dengan pembangkang Malaysia dan tidak pernah bercakap dengan mana-mana pihak pembangkang sekalipun,” kata puteri Sultan Sulu Jamalul Kiram III, Puteri Jacel Kiram dipetik dari http://www.interaksyon.com/article/56346/sabah-journey-was-kkb---sulu-sultanate

Gara-gara "Sins of thy fathers, the torch marches on". Apakah motif di sebalik perjumpaan dengan jurucakap kumpulan pengganas ini, Nurul?!"
Penulis berpandangan, wajar langkah-langkah pencegahan khas diperhebatkan bagi menanggani sebarang usaha yang dilihat boleh mengancam negara dan disegerakan ke atas mana-mana pihak luar mahupun dari dalam negera.

No comments:

Post a Comment