Monday, April 23, 2012

3 Tahun Tiada Peluang Kerja Baru Kini 550 Bakal Kehilangan Kerja di Kedah


Kulim Hi-Tech Park pernah dianggap sebagai lubuk emas bagi Negeri Kedah. Kulim Technology Park Corporation (KTPC) iaitu syarikat yang menguruskan Kulim Hi-Tech Park (KHTP) adalah anak syarikat kerajaan negeri yang paling berjaya sehingga menempa nama di peringkat dunia sebagai antara taman teknologi tinggi yang berprestij. 

Antara pengiktirafan yang pernah diterima oleh KHTP ialah ‘Asia’s Top Business, Industrial & Technology Park’, ‘Top Asian High Technology Park’ dan ‘FIABCI (Malaysia) Property Award’. Bagaimanapun, ‘zaman kegemilangan’ KHTP berakhir apabila PAS menguasai negeri Kedah selepas pilihanraya 2008 dan menukar pengurusan yang berpengalaman dan banyak berjasa. 

Alasan PAS ialah pihak pengurusan KHTP sebelum ini ‘kurang bersih’. Akibatnya, imej KHTP merudum hampir serta merta. 

Lebih buruk, bekas Ketua Eksekutif KHTP yang dipinggirkan oleh PAS, kini berkhidmat dengan Senai Hi-Tech Park di negeri Johor. Maka, pengalaman dan kebolehan beliau yang sepatutnya dimanfaatkan oleh kerajaan negeri Kedah, kini menjadi aset penting yang aktif membawa masuk pelaburan ke negeri Johor. 

Penduduk Kulim sudah sedia maklum tentang bagaimana Pejabat KTPC kini menjadi tempat usrah dan tazkirah serta penyebaran ‘agama’ PAS. Seolah-olah usrah dan tazkirah sudah cukup untuk membawa syurga walaupun mengabaikan tanggungjawab terhadap syarikat dan tidak bekerja dengan berdedikasi sesuai dengan gaji yang diterima. 

Khabarnya juga, mesyuarat-mesyuarat dalaman yang dipengerusikan oleh Presiden baru KHTP selalunya meleret-leret dengan perbincangan yang tidak penting atau gurauan mengenai wanita dan berkahwin dua semata-mata. Begitu rendah sekali corak pemikiran pengurusan baru KHTP sehinggakan ramai dari pegawai-pegawai lama meletakkan jawatan kerana tidak dapat menyesuaikan diri bekerja dalam suasana kekampungan dan tidak professional. 

Maka tidak hairanlah apabila tiada lagi pelaburan baru masuk selepas First Solar Energy dari Amerika pada Julai 2008 dengan pelaburan berjumlah RM2 billion. Walaupun pengurusan baru PAS KHTP cuba bermegah konon mereka yang bertanggungjawab membawa masuk pelaburan tersebut, namun, bagi mereka yang arif tentang Pelaburan Langsung Asing (FDI) pasti tahu bahawa sesuatu keputusan untuk membuat pelaburan tidak dibuat dalam masa satu dua minggu atau lima enam bulan. 

Proses membawa masuk FDI bermula dari promosi sehingga ke perbincangan dan kemudiannya tawar menawar sehinggalah kepada menandatangai perjanjian, pecah tanah dan perlaksanaan, selalunya mengambil masa bertahun-tahun.   

Maka, jelaslah, pelaburan First Solar juga adalah sebenarnya jasa peninggalan pengurusan lama, dan bukannya pengurusan baru PAS. Oleh itu, apa yang pasti selama 3 tahun lebih memerintah, kerajaan PAS tidak mampu membawa masuk walau satu pun pelaburan baru. 

Namun begitu, pengurusan baru PAS di KHTP telah membelanjakan sehingga tiga kali ganda dari jumlah yang biasa digunakan oleh pengurusan terdahulu dalam mempromosi KHTP di luar negara. Mana tidaknya, jika hampir setiap bulan ada saja beberapa orang dari pihak pengurusan yang ke luar negara konon mempromosi KHTP tetapi sehingga kini masih tiada hasilnya.

Sedangkan ketika di bawah pengurusan lama, perjalanan keluar negara hanya dibuat 2 atau paling banyak 3 kali dalam setahun. Itupun selalunya diadakan secara bersama dengan pihak MIDA dan Kerajaan Pusat bagi menjamin keberkesanan promosi dalam setiap perjalanan yang dibuat. 

Pendirian pengurusan lama ialah, tidak guna hanya berjumpa dan berbincang dengan satu dua syarikat di luar negara dan membelanjakan puluhan dan ratusan ribu ringgit untuk satu-satu perjalanan hanya untuk mempromosi tanpa sesuatu harapan pasti jauh sekali jaminan yang ia akan membuahkan hasil.   

Setelah gagal menyediakan peluang kerja baru kepada penduduk Kulim, khasnya dan Kedah amnya, dan setelah meleburkan berjuta-juta ringgit untuk kos promosi yang tiada hasilnya, kerajaan PAS Kedah kini menerima satu lagi tamparan apabila First Solar Energy mengumumkan pengstrukturan semula syarikat  dan akan ‘melepaskan’ seramai 2,000 orang pekerjanya di seluruh dunia termasuk 550 orang di KHTP. 

Jika dahulu, mungkin pekerja-pekerja ini tidak perlu begitu risau kerana pasti ada kilang-kilang baru atau kilang sedia ada yang menambah pelaburan dan bilangan pekerja di sekitar KHTP dan Kulim. Tetapi, di bawah pemerintahan PAS, masa depan mereka nampaknya agak gelap.  

Dengan kepimpinan negeri Kedah yang sibuk keluar masuk hospital di samping sibuk menangani politik dalaman parti, rakyat Kedah kini telah benar-benar terabai. Tidak mustahil kepimpinan Kedah langsung tidak tahu menahu tentang pengumuman pengstrukturan oleh First Solar dan tidak memahami apa kena mengenanya syarikat itu dengan rakyat negerinya. Mungkinkah 550 orang tersebut perlu berhijrah ke negeri-negeri pimpinan BN untuk mencari kerja?

Walaubagaimanapun, rakyat kedah sepatutnya merasa lega kerana pilihanraya semakin hampir kerana ia juga bermakna Kedah boleh kembali ‘sedar dari koma’. Itupun jika rakyat Kedah bijak membuat pilihan dalam pilihanraya.

No comments:

Post a Comment