Friday, July 04, 2014

Khasiat Buah Kurma


SCIENCE IS FUN..!

Fakta yang disepikan

1. Tahukah anda bahawa orang yang memakan kurma setiap hari tidak akan didekati Jin?

2. Percayakah anda bahawa ekstrak kurma dapat mengubati kemandulan wanita?

3. Tahukah anda bahawa makanan dan ubat paling penting bagi para angkasawan adalah kurma?

4. Tahukah anda bahawa buah kurma lebih sehat daripada Caviar?

5. Tahukah anda bahawa sabut pokok kurma adalah pembersih yang paling baik bagi tubuh dan dapat melindunginya dari penyakit-penyakit kulit?

6. Tahukah anda bahawa apabila kurma direbus dan diminum seperti Teh maka ia dapat menggembirakan hati yang sedih?

7. Tahukah anda bahawa setiap 100 gram kurma mengandungi 318 kalori, setara dengan 315 kalori yang terkandung dalam setiap 100 gram madu?

8. Tahukah anda bahawa sebutir kurma dapat membekalkan anda kalori yang cukup untuk aktiviti seharian dengan penuh semangat?

9. Tahukah anda bahawa makanan paling baik yang digunakan oleh askar perang adalah kurma, kerana kurma membekalkannya dengan kalori, menguatkannya dan menggiatkan kelenjar adrenal sehingga dia menjadi seorang yang berani dan tidak takut akan kematian?

10. Tahukah anda bahawa ada 1,450 jenis kurma di seluruh dunia?

11. Tahukah anda sayapun baru mengetahui fakta ini

Jadi...

Panjang-panjangkanlah agar lebih ramai yang Saudara seAgama tahu....Wallahua'lam

Kita sekian ini terlampau merujuk kepada buku-buku Imperialis dan budaya kuning hingga lupa pada asalan ilmu dari al Quran yang diterjemahkan oleh Ilmuwan Islam seperti Ibnu Sina, Ibnu Khaildun, Al Jazari dimulai Rasullullah s.a.w. 

Itulah salah satu kitab Ilahi yang sempurna, mukzizat yang tiada duanya karena tidak hanya dapat dinikmati oleh Rasul dan kaum di zamannya, namun oleh segenap umatnya hingga akhir zaman (for all mindkind).

Di dalam Islam, ada tiga tiang (pillar) yang harus dikerjakan untuk menjadi manusia yang selalu bertaqwa dan berbudaya dengan baik. 
Yaitu, Percaya kepada Allahmenggali ilmu(ilm), dan mencintai sesama manusia.
Islam sering kali diberikan gambaran oleh orang-orang dan golongan yang tidak pernah mengenalnya sebagai agama yang mundur dan memundurkan.

No comments:

Post a Comment