Uber
kembali menghangatkan keadaan di kalangan masyarakat majmuk di Malaysia. Satu
jenama yang sering berkunjung dan ditatapi peminatnya di stadium malah di depan
kaca televisyen. Setiap empat tahun sekali, kita perhatikan anak-anak gadis
Malaysia mencuba nasib merintis keringat.
Itulah
Piala Uber,
kejuaraan beregu untuk wanita yang diperkenalkan pada tahun 1956 dan dilaksanakan bersama dengan Piala
Thomas sejak tahun 1984. Kemuncak kejuaraan di arena sukan Badminton Dunia. Namun pasukan badminton kebangsaan belum pernah memasuki separuh
akhir apatah lagi ke pusingan akhir sejak Piala Uber mula dipertandingkan.
Terbaikpun pencapaian adalah pada tahun 2010 apabila terkandas di peringkat
suku akhir.
Jadi apakah sensasi Uber yang dikatakan dewasa ini? Ada lagi
Uber dalam bentuk lain?
Uber merupakan syarikat perkhidmatan sewaan kenderaan awam di
mana terdapat dua perkhidmatan di Malaysia iaitu UberX dan juga
UberBlack. UberX merupakan
perkhidmatan bajet di mana caj yang dikenakan adalah RM1.50 dan seterusnya caj
dikira berdasarkan jarak perjalanan dan masa iaitu RM0.55/km + RM0.20/min.
Manakala UberBlack mengenakan caj premium dengan penawaran
kereta premium – bermula pada kadar asas RM3.00 dan dikenakan penambahan
sebanyak RM1.15/km + RM 0.35/min.
Perkhidmatan pengangkutan ‘Uber’ dilancarkan menerusi online
untuk kawasan Lembah Klang dan juga menerusi media sosial.
Sumber: BERNAMA
Pada 28hb Ogos 2014, BERNAMA melapurkan Suruhanjaya
Pengangkutan Awam (SPAD) telah mengeluarkan kenyataan mengatakan Uber telah
melakukan beberapa kesalahan dalam menjalankan perkhidmatan mereka dan mereka
(Uber) perlu mematuhi undang-undang di Malaysia untuk meneruskan perkhidmatan
tersebut.
Menurut SPAD lagi, Uber
melakukan beberapa kesalahan, dan antaranya adalah menggunakan kenderaan
peribadi untuk mengambil penumpang awam, selain beberapa pemandu dibawah
perkhidmatan tersebut yang turut tidak mempunyai lesen memandu PSV (Kenderaan
Perkhidmatan Awam).
Pihak Uber telah gagal
dihubungi untuk mendapatkan memberikan respon kepada reaksi SPAD. Berdasarkan
peruntukan yang telah diamalkan, Uber tidak mengikuti peraturan dan
undang-undang yang telah ditetapkan, maka tiadalah jaminan perlindungan untuk
jangka panjang bagi orang ramai dan panduan yang digariskan SPAD selama ini.
Perkhidmatan Uber juga seolah
menempelak pengusaha teksi sah dengan kehadiran Kereta Sapu Haram. Jom! Kita
analisa senario dan kebimbangan pihak SPAD juga masyarakat umum.
Pertamanya; Uber menggunakan
kenderaan persendirian dan juga kenderaan yang berdaftar di bawah perkhidmatan
limosin "Sewa dan Pandu". Persoalannya, adakah kenderaan persendirian
telah dipantau dan diluluskan oleh pihak berwajib seperti PUSPAKOM, untuk
memastikan kenderaan berkenaan selamat untuk digunakan membawa penumpang?
Kedua; Sebarang perkhidmatan
kenderaan persendirian yang dibayar tambang adalah satu kesalahan di bawah Akta
Pengangkutan Awam Darat 2010. Pendek kata ia adalah “Kereta Sapu”. Manusiakah
kita menutup periuk nasi pemandu-pemandu teksi yang berdaftar (punyai permit
dan patuhi lunas undang-undang)? Hanya kerana megnurut pada era global dan
teknologi, kita mengHALALkan yang tidak Sah!
Ketiga; Di bawah perkhidmatan kereta "Sewa dan Pandu" adalah satu kesalahan digunakan sebagai
perkhidmatan teksi atau limosin. Maka wajar syarikat yang ingin memulakan
perniagaan serupa di Malaysia, berdaftarkan secara SAH dengan permit perkhidmatan
yang dimiliki seperti pemandu-pemandu teksi Rakyat Malaysia yang lain.
Keempat; Pemandu Uber tidak
memiliki lesen Perkhidmatan Pengangkutan Awam (PSV) dari siasatan SPAD. Ini
jelas merupakan satu kesalahan di bawah Akta Pengangkutan Awam 1987. Andai
berlaku sebarang kegiatan jenayah, sesungguhnya pelanggan terpaksa menanggung
risikonya. Seperti biasanya pihak berkuasa dan Kerajaan akan dipersalahkan!
Lihat keresahan di India semalam, pemandu teksi Uber disyakki merogol seorang
penumpang wanita. Betapa riuhnya, nanti?
Kelima;Pemandu kenderaan Uber
juga penumpangnya tidak dilindungi insurans kenderaan ATAUpun pemeriksaan
kebolehgunaan kenderaan tahunan oleh pihak PUSPAKOM. Bila difikirkan kenapa
penumpang menggunakan khidmat Uber dan merelakan nyawa mereka dijadi galang
ganti?
Penumpang
dan pengguna khidmat Uber harus bertanggungjawab dan berfikiran jauh apabila
memilih khidmat teksi sah dan “Kereta Sapu HARAM” Uber. Undang-undang sudah
diperkenalkan, penguatkuasaan bukan tugas sebelah pihak sahaja.
Eager seller. Eager Buyer. Tiada
permintaan tiadalah perbekalannya.
No comments:
Post a Comment