Tuesday, December 09, 2014

Pengangkutan Awam Dalam Kehidupan Dan SPAD

Umum mengetahui pengangkutan awam sebagai satu mod kemudahan yang mempunyai kriteria dan modus operandinya. Bagi mereka yang dilahirkan dalam zaman pembangunan negara di era 60 an hingga ke 80 an, kelazimannya karenah pengangkutan awam tidak begitu dipedulikan kerana keperluannya tidak begitu mendadak atau mendesak.

Perlu ditekankan berdasarkan topografi yang berbeda telah membentuk pelbagai bentuk pengangkutan bagi memudahkan perjalanan rakyat Malaysia. Jalan darat, air dan udara menghendaki sistem pengangkutan yang berlainan sama sekali mengikut jarak perhubungannya.


Pengangkutan awam umumnya merupakan bas hinggap-hinggap dengan penstrukturan semula satu atau lebih syarikat bas. Teksi dengan pengenalan konsesi teksi dan perkhidmatan limosin dan keretapi masih kekal identitinya. Manakala di pintu masuk antarabangsa dan dalaman ditambahbaikan dengan lapangan terbang yang lebih moden dan selesa. Namun ada juga perkhidmatan Feri seperti di Pulau Pinang yang menghubungkan tanah besar dengan pulau. Ditambah pula dengan perkhidmatan keretapi yang menghubungkan kaki Bukit Bendera dengan puncaknya.
Di kepulauan peranginan, pengangkutan awam melibatkan bot laju sebagai penghubung perhubungan. Tidak lupa juga di Sabah dan Sarawak dengan rupabentuk bumi yang lebih unik, perkhidmatan bot panjang, perkhidmatan kenderaan lasak (4 x 4) juga helikopter sebagai pilihan yang mewarnai sistem pengangkutan awam di Malaysia.

Dalam ertikata lain pengangkutan awam, merupakan sistem pengangkutan di mana penumpang bergerak dari satu destinasi ke destinasi lain tanpa menggunakan kenderan sendiri. Begitupun, zaman kemajuan begitu pantas menukar citarasa dan keperluan. Kriteria baru menentukan keperluan yang lebih selari dengan peredaran zaman dan rupabentuk penghidupan masyarakat setempat dan semasa.


Kini bas hinggap lebih  bersifat  "feeder transportation" menghubungkan perkhidmatan pengangkutan yang lain untuk sampai ke destinasi pelanggan. Turut berpengkalan di stesen bas Ekspres yang lebih moden dengan teksi sebagai pilihan kedua. Keretapi pula sudah melalui proses "dual track" agar jadual perjalanan dapat ditambah di samping menyimpan nilai nostalgiknya. Lapangan terbang serba moden lagi eksotik seperti KLIA dan LCCT juga merupakan pusat perhubungan pengangkutan awam yang lainnya. Pemesatan pentadbiran, ekonomi dan kependudukan telah mengundang Transit Aliran Ringan (LRT),  KTM Komuter, KL Monorail, KLIA Express dan KLIA Transit (ERL; Express Rail Link) antara pengangkutan pilihan ramai anggota masyarakat yang jauh lebih murah serta pantas dan tertumpu di bandaraya Kuala Lumpur sehingga hari ini/

Perlu diingatkan perjalanan perhubungan mempunyai statistik yang berbeza dari satu dengan yang lain. Rangkaian jalan raya atau darat di Malaysia merangkumi 98,721 kilometers; dengan 80,280 kilometers jalan berturap dan 1,821 kilometers merupakan lebuhraya. Lebuh raya terpanjang negara; LebuhRaya Utara-Selatan melebihi 800 kilometers  menghubungkan antara sempadan Thai dan Singapura. Sistem jalan raya di Sabah dan Sarawak kurang dimajukan dan bermutu rendah dan (dijangkakan bermula perhubungan jalan Trans Borneo) berbandingkan dengan di Semenanjung Malaysia pada masa sekarang.
Sistem pengangkutan awam darat turut meliputi sistem kereta api yang merangkumi sejumlah 1,849 kilometers; 1,792 kilometers daripadanya merupakan landasan sempit, sementara 57 kilometers  merupakan landasan piawai. 150 kilometers daripada landasan sempit dan semua landasan piawai berelektrik.
Malaysia juga mempunyai sistem jalan air sepanjang 7,200 kilometers, kebanyakannya sungai. Daripada ini, sejauh 3,200 kilometers terletak di Semenanjung Malaysia manakala 1,500 kilometers di Sabah dan 2,500 kilometers di Sarawak. 
Tidak dinafikan juga lapangan terbang dan helikopter di serata negara.

Dalam hubungan itu, sektor pengangkutan awam dilihat perlu meningkatkan kepercayaan masyarakat yang melibatkan:


1. Ketepatan masa. Dalam melangkah ke dimesi dunia yang lebih progresif dan dinamik. Masa merupakan elemen yang mesti dititikberatkan oleh semua peringkat di dalam industri ini.


2. Mutu. Keselesaan dan kebajikan penumpang adalah fokus yang tidak kurang pentingnya.


3. Akses. Pengangkutan awam mestilah mudah didapati dan menepati kehendak masyarakat.


4. Kapasiti. Pengangkutan awam mesti mencukupi bagi menampung kehendak perjalanan semasa dan boleh ditingkatkan untuk menampung bilangan dari masa ke semasa.



Memandangkan keperluan dan kehendak yang sering bersaing, sebuah agensi diwujudkan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD). Sebuah badan berkanun yang ditubuhkan di bawah Akta Pengangkutan Awam Darat 2010 pada 3hb Jun 2010 dan mulai beroperasi pada 31hb Januari 2011.

Bagi memastikan SPAD dapat memainkan peranan dan mencapai objektif penubuhannya dengan berkesan, ia tertakluk di bawah Jabatan Perdana Menteri di dalam pengawasan YAB Perdana Menteri; Dato' Seri Mohd Najib Tun Abd Razak dan dipengerusikan oleh 

YB Tan Sri Dato' Seri Syed Hamid Albar.

Melihatkan jarak perhubungan jalan darat (jalanraya dan rel keretapi) sejauh 100, 570 kilometers yang merupakan pilihan utama pengangkutan,  tidak hairanlah peranan SPAD amat kritikal dan bersesuaian menggariskan Sistem Pengangkutan Awam Menjana Pembangunan Negara.

Fungsi utama SPAD adalah untuk merancang dan membuat polisi serta mengawalselia pengangkutan awam darat di negara ini seperti keretapi, bas dan teksi serta pengangkutan barang yang menggunakan jalan raya atau rel keretapi.

. Kuasa Merancang - Melakarkan pelan induk yang komprhensif, bersepadau dan mapan dan menampun pembangunan infrastruktur
. Kuasa Mengawal Selia - Memantau, mengawal selia tahap dan perkhidmatan yang disediakan setiap pengusaha melalui sistem perlesenan.
. Penguatkuasaan - Kuatkuasa melalui sistem odit, siasatan, pembatalan/penggantungan lesen, menyita kenderaan dan menggenakan "penalty" ke atas pengusaha yang tidak cekap dan melanggar syarat perlesenan. 

Misi SPAD adalah bagi memastikan pengangkutan awam darat lebih selamat, boleh diharapkan, lancar, "responsive", mudah diperolehi, terancang, bersepadau dan mapan mencukupi di samping memastikan perkhidmatan yang diberikan adalah pada kadar yang berpatutan dan pengangkutan barangan yang lebih "competitive". 


SPAD turut menjalankan tugas-tugas penguatkuasaan undang-undang sebagaimana yang dijalankan oleh Polis DiRaja Malaysia dan Jabatan Pengangkutan Jalan dalam bidang kuasa yang telah digariskan.

Dalam ertikata lain, SPAD berperanan membaik pulih perkhidmatan pengangkutan awam darat di Malaysia, yang mana adalah salah satu agenda utama Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) untuk pengangkutan awam bandar seperti yang digariskan di dalam Pelan Transformasi Kerajaan, yang diterajui oleh YAB Perdana Menteri, Dato’ Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak


SPAD boleh dihubungi seperti di bawah:


Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat, 

Level 19, 1 Sentral, Jalan Travers, 
Kuala Lumpur Sentral, 
50470, Kuala Lumpur. 

Tel: 03–2268 5782. Faks: 03–2272 3744. Talian Bebas Tol:1800-889-600





Rujukan


1. Laman sesawang SPAD http://www.spad.gov.my/ms

2. Pengangkutan di Malaysia. http://ms.wikipedia.org/wiki/Pengangkutan_di_Malaysia

3. Malaysia. CIA.gov. Diperolehi pada 26 Oktober 2010https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/my.html
4. Mody, Ashoka (1997). Infrastructure Strategies in East Asia: The Untold Story. Washington D.C.: The World Bank. ms. 35. ISBN 0-8213-4027-1http://books.google.com.ph/books?id=jSVNQi3UZKgC&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false 
5. Richmond, Simon: Cambon, Marie; Harper, Damian. Malaysia, Singapore, Brunei  Lonely Planet. ms. 10. http://books.google.com.ph/books?id=wprT8EAiMnIC&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false

3 comments:

  1. LOAN OFFER

    TAWARAN PERKHIDMATAN PINJAMAN, MOHON SEKARANG DAN DAPATKAN KELULUSAN TANPA STRESS ATAU BERTANGGUH.




    Hello, Adakah anda memerlukan pinjaman daripada Syarikat yang paling dipercayai dan boleh dipercayai
    di dunia? jika ya, hubungi kami sekarang kerana kami menawarkan pinjaman kepada semua
    kategori pencari sama ada syarikat atau untuk kegunaan kakitangan.Kami menawarkan
    pinjaman pada kadar faedah 2%, Hubungi kami melalui Whatsapp +918794792073
    mghfbibdgf@gmail.com

    BORANG PERMOHONAN PENCARI PINJAMAN
    *******************************
    1) Nama Penuh:
    2) Jantina:
    3) Amaun Pinjaman Diperlukan:
    4) Tempoh Pinjaman:
    5) Negara:
    6) Alamat Rumah:
    7) Nombor Mudah Alih:
    8) Nombor Faks:
    9) Pekerjaan:
    10) Pendapatan Bulanan:
    11) Tarikh Gaji:
    12) Tujuan pinjaman:
    13) Di manakah anda mendapat iklan pinjaman kami:
    mghfbibdgf@gmail.com

    ReplyDelete
  2. Hari baik untuk semua orang yang membaca pesan ini. Ada cara untuk mendapatkan uang tanpa stres, hubungi (THOMAS FREDDIE) untuk mendapatkan [KARTU ATM] kosong hari ini dan menjadi salah satu orang yang beruntung yang mendapatkan manfaat dari kartu ini. Kartu ATM kosong yang DIPROGRAM ini mampu meretas mesin ATM mana pun di dunia. Saya mendapatkan kartu master saya dari Hacker yang baik di internet, dengan Kartu ATM ini saya dapat mengumpulkan €50,000.00Euro setiap hari melalui kontak:
    thomasunlimitedhackers@gmail.com
    Saya sangat miskin tetapi kartu ini telah membuat saya kaya dan bahagia, Jika Anda ingin mendapatkan kesempatan ini untuk menjadi kaya dan membangun bisnis Anda, maka ajukan permohonan untuk kartu Master ini, saya sangat senang dengan ini karena saya mendapatkan milik saya minggu lalu dan saya punya menggunakannya untuk mendapatkan €247,000.00Euro dari THOMAS FREDDIE UNLIMITED Peretas membagikan kartu tersebut hanya untuk membantu orang miskin dan membutuhkan dan mereka JUGA MENAWARKAN BANTUAN KEUANGAN. dapatkan milik Anda dari THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS hari ini. Silakan hubungi mereka melalui Email thomasunlimitedhackers@gmail.com

    ReplyDelete
  3. QUICK EASY EMERGENCY URGENT LOANS LOAN OFFER EVERYONE APPLY NOW +918929509036 financialserviceoffer876@gmail.com Dr. James Eric

    ReplyDelete