Tuesday, May 26, 2015

FASSB Meneroka Bekalan Benih Ke Mindanao

Pelbagai inisiatif dilaksanakan untuk meletakkan FELDA sebagai satu organisasi yang bukan hanya mampu membantu meningkatkan kualiti hidup masyarakat peneroka bahkan bagi merealisasikan pelan transformasi FELDA. 
Transformasi FELDA secara besar-besaran bermula apabila FGV disenaraikan di Bursa Saham sebagai IPO ketiga terbesar di dunia selepas Facebook. Maka bermulalah langkah FELDA ke laluan yang lebih pantas dan mencabar menjadikan FELDA sebuah konglomerat yang disegani dunia. 
Terkini FELDA Global Ventures Holdings Bhd (FGV) anak syarikat FELDA Agriculture Services Sdn Bhd (FASSB) telah meneroka ke pasaran Filipina untuk membekal benih kelapa sawit bermutu tinggi kepada penanam kelapa sawit di Mindanao.

FASSB telah menandatangani Memorandum Kerjasama dengan syarikat Bali Oil Palm Produce Corporation (BOPPC) dari Filipina baru-baru ini untuk meneroka kemungkinan usahasama dalam bidang produk dan perkhidmatan kelapa sawit menurut kata FGV dalam satu kenyataannya. 
Di bawah usahasama itu, akan menjadi batu loncatan buat Mindanao menjadi salah satu pengeksport minyak sawit bertaraf dunia utama bersama FGV dan lain-lain pengeluar dunia utama. FASSB amat komited menghantar kumpulan pertama benih kelapa sawit kepada Lembaga Kelapa Filipina (PCA) dan BOPPC tahun ini. 
Ia menjangkan penghantaran 110,000 dan sejuta DxP bekalan benih kelapa sawit yang bercambah kepada PCA dan BOPPC masing-masing, bermula Jun tahun ini.
Naib Presiden Kanan FGV yang juga Ketua Penyelidikan dan Pembangunannya; S. Palaniappan berkata, "Kami amat berbesar hati dapat bekerjasama dengan BOPPC dan memberikan kami peluang untuk melibatkan diri dalam pasaran Filipina melalui pengenalan benih kelapa sawit bermutu tinggi, baja dan lain-lain produk pertanian yang berkaitan." 
FGV menghasilkan lebih 25 juta biji benih kelapa sawit setahun dan pasaran ekspotnya termasuklah Indonesia, Papua New Guinea, Honduras, Kemboja, Sierra Leone, Ethiopia, Myanmar, Thailand, Sri Lanka dan Gabon.
FASSB telah membangunkan bahan tanaman kelapa sawit yang disokong program penyelidikan dan pembangunan yang komprehensif sejak 47 tahun lalu.

No comments:

Post a Comment