Thursday, July 23, 2015

Akta Pengangkutan Awam Darat 2010 Akan Lebih Sengat

Memandangkan perkembangan terkini yang melibatkan aplikasi mudahalih melalui telefon pintar di dalam perkhidmatan pengangkutan awam yang menyangalahi undang-undang, Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) menjangkakan beberapa pindaan kepada peruntukan yang lebih tegas bagi menanggani dan mengawalselia aplikasi tersebut di dalam industri pengangkutan awam darat.

Langkah ini perlu memandangkan penguatkuasaan SPAD agak terbatas dan sebagai usaha untuk memberi kuasa penuh bagi mengekang aplikasi mudahalih seperti Uber, GrabCar, Blacklane, EasyTaxi dan pemanju aplikasi yang menawarkan perkhidmatan yang serupa yang hakikatnya adalah perkhidmatan pengangkutan haram dan menjejaskan industri pengangkutan awam yang sah.

Pindaan kepada Akta Pengangkutan Awam Darat 2010 itu bakal dibuat pada bulan Oktober tahun ini. 

Ketua Pegawai Eksekutif SPAD Mohamad Nur Ismal Mohamed Kamal, berkata pindaan yang dicadangkan akan mengenakan kawalan ke atas syarikat-syarikat aplikasi mudahalih yang bertindak sebagai perantara untuk perkhidmatan pengangkutan awam yang tidak berlesen sebelum ini.

"Kami ingin memastikan perkhidmatan yang diberikan mematuhi tahap perkhidmatan dan peraturan yang ditetapkan oleh kami," katanya. Beliau turut menambah tidak salah mana-mana aplikasi mudahalih yang menawarkan perkhidmatan pengangkutan awam namun ia adalah tidak sah apabila aplikasi tersebut menghantar pemandu tanpa lesen PSV dan memandu kenderaan persendirian tanpa permit yang sah.

Uber dan GrabCar dikenalpasti telah mengekspoitasi ruang lingkup kawalseliaan SPAD dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) menggunapakai konsep panggil dan pandu aplikasi mereka, menurut kata Pengerusi SPAD Tan Sri Dato' Seri Dr Syed Hamid Syed Jaafar Albar.

"Pindaan yang dicadangkan akan menambahbaik kekurangan sediada di dalam menangani isu  Uber dan GrabCar. SPAD sedang berunding Pejabat Peguam Negara untuk menggubal undang-undang baru. Kami berusaha untuk memastikan semua perkara yang melibatkan  pengangkutan awam berada di bawah kita dan  memboleh mengambil tindakan terhadap pihak-pihak yang terlibat pada masa akan datang." kata beliau lagi.


Syed Hamid menegaskan bagaimanapun cadangan untuk mengawal aplikasi mudahalih bukanlah langkah menghalalkan Uber.

- sumber akhbar The Sun


No comments:

Post a Comment