Friday, July 24, 2015

Pemuda MCA Bersama Duta Jepun Membicarakan Pelbagai Bidang

Sedang parti Melayu sibuk dengan kepolitikan lebih-lebih lagi UMNO, komponen Barisan Nasional (BN) kedua terbesar; MCA terus mengukuhkan usaha di dalam skop sosio ekonomi. Gara-gara ketewasan besar MCA mempertahankan kerusi Parlimennya di dalam PilihanRaya yang lepas, ia bagai satu "Wake up call" untuk ke depan dan membuktikan kesungguhan kepimpinan MCA terutamanya di dalam masyarakat Cina dan rakyat Malaysia umumnya.


Berikutan kejayaan lawatan sambil belajar sepuluh hari ke Jepun sebelum ini, pada 8hb Julai yang lalu, Jawatankuasa Pusat Pemuda MCA yang diketuai oleh Timbalan Pengerusinya, Chris Lee telah mengunjungi Duta Besar Jepun ke Malaysia, Dr Makio Miyagawa di kediaman rasminya dalam satu sesi dialog.


MCA melalui sayap pemuda parti adalah parti politik pertama di Malaysia yang dianjurkan oleh Kerajaan Jepun di bawah Japan-East Asia Network of Exchange for Students and Youth (JENESYS 2015). Kegiatan program meliputi ceramah dan lawatan tapak di dalam program ini meliputi spektrum yang luas dari belajar tentang "Pilihan Raya Sistem Jepun dan Parti Politik", teknologi canggih pembuatan kereta dan elektronik, industri tradisional, memanfaatkan sumber manusia dan bakat oleh Matsushita Institute of Government and Management, budaya rakyat Jepun, melawat tempat bersejarah, melalui pengalaman kengerian perang nuklear apabila bom atom digugurkan di Hiroshima.


Mengulas mengenai kemajuan teknologi dan pembangunan Politik jepun, Chris dan para peserta berasa amat kagum dengan kemajuan teknologi Jepun. "Kami telah melawat kilang Mazda dan Panasonic. Teknologinya tidak boleh didapati di Malaysia dan jauh lebih ke hadapan." ulas beliau. Selain itu Pemuda MCA amat terharu dengan usaha Institut Matsushita yang telah menghasilkan ramai bakat baru dan pemimpin harapan masa depan.


Tambah Chris lagi, "Institut Matsushita telah melahirkan ahli-ahli politik muda bukan sahaja di peringkat pusat tetapi di peringkat tempatan juga." Ahli-ahli politik muda dan orang-orang perniagaan Jepun mulai mengalih pandangan secara global dan mereka mahu menyumbang kepada kemakmuran, keselamatan dan kestabilan di rantau ini. "


Perdana Menteri Dato 'Sri Najib bin Tun Abdul Razak dan Perdana Menteri Jepun, Shinzo Abe pada bulan Mei lalu telah bersetuju meningkatkan hubungan ke fasa kedua. Mereka berdua telah bersetuju dengan perkongsian strategik yang merangkumi sektor ekonomi, budaya dan hubungan lebih manusia dan tambahan pula menyatakan kerjasama politik dan keselamatan bagi tujuan menstabilkan rantau ini untuk menyediakan persekitaran yang lebih baik untuk belia pada masa akan datang.


Mengimbas kembali proses pemulihan ekonomi Jepun selepas 20 tahun akibat Perang Dunia Ke Dua, pelgilbatan Jepun dengan kependudukan di Asia Tenggara dilihat mampu seiring demi generasi akan datang, menurut kata Dr Miyagawa melalui pengukuhan hubungan belia kedua buah negara.


Dr Miyagawa turut memberikan jaminan kepada Pemuda MCA di dalam sesi dialog tersebut, kesediaan Jepun untuk membantu Malaysia untuk memperoleh status negara maju lebih-lebih lagi di dalam perkara perpindahan teknologi. Terutama sekali dengan kemahiran dan kepakaran Jepun di dalam sektor pengangkutan dan infrastruktur dilihat sebagai satu peluang yang membuka ruang menambahbaik rangkaian keperluan lain seperti perbekalan sumber tenaga dan air, sistem telekomunikasi dan kewangan yang baik bagi mencapai hasrat Negara Maju pada tahun 2020.


Dialog tersebut turut membicarakan sistem pendidikan Jepun yang lebih dekat dengan budaya orang Timur dengan nilai kekeluargaannya. Apabila disentuh, Dr. Miyagawa menegaskan disiplin di dalam keluarga yang dipupuk amat penting. "Jika kita tidak menghormati satu set peraturan, ini akan mewujudkan ketidakcekapan yang kelihatan remeh tetapi memberi kesan yang kritikal kepada masyarakat." tambah Duta Jepun itu.


Kecenderungan industri di Jepun dengan sistem pekerjaan seumur hidup kini telah berubah. Ini adalah selari dengan sistem pendidikan seumur hidup yang dipengaruhi pergerakan tenaga kerja dan lembaga pengarah yang dipergiatkan. Malaysia memperlihatkan ruang perpindahan tenaga kerja di kalangan industri daripada sektor awam, menurut beliau lagi.


Dr Miyagawa teringat bahawa "industri Jepun cenderung untuk menyewa sistem pekerjaan seumur hidup. Ini adalah 20 tahun yang lalu. "Menyedari perubahan itu, beliau berkata," tetapi sejak itu, sistem pendidikan seumur hidup (telah berubah) disebabkan oleh mobiliti buruh, pekerja, lembaga pengarah dipergiatkan. Generasi anda akan menikmati mobiliti jauh lebih besar daripada industri kepada kerajaan. "


Kebergantungan kepada bahapi fosil akan mencipta pemanasan global di mana 30% sumber tenaga Jepun dijanakan oleh stesen kuasa nuklear. Datuk Jepun turut mencadangkan lawatan akan datang sebagai satu bidang yang ditekankan nanti.

No comments:

Post a Comment