Sunday, December 20, 2015

Contoh Terbaik DS @weekasiongmp

Pastinya berita ini akan didakwa sesetengah pembaca sebagai bahan picisan atau mengada-adakan malah mensensasikan keadaan.

Malahan kisah ini benar-benar berlaku, ibarat skrip lakunan di dalam filem Pendekar Bujang Lapuk, "Ini betul-betul, bukan cobaan!". Bukan dibuat-buat...
Potret ini menggambarkan Yang Berhormat Datuk Seri Ir. Dr. Wee Ka Siong, Menteri Di Jabatan Perdana Menteri merangkap Timbalan Presiden MCA sedang membantu menolak seorang warga emas Melayu di atas kerusi roda ke perlepasan penerbangan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu.

Kejadian berlaku ketika Datuk Wee yang kebetulan berada di sana, tanpa berlengah menghulurkan bantuan setelah mendapati wanita tersebut yang kelihatan panik keseorangan tanpa ahli keluarga yang telahpun menaiki pesawat penerbangan ke destinasi mereka ke Kuala Lumpur, turut bersikap mengambil hati akan keadaan dirinya.

Sikap prihatin sebegini tanpa mementingkan diri amat dikagumi berbanding keadaan orangramai masa kini yang bersikap bersahaja dan seolah berasa janggal untuk menghulurkan bantuan kepada mereka yang memerlukan bantuan. Inikan pula, dibantu oleh seorang Menteri di dalam Kabinet Kerajaan Malaysia, satu sikap terpuji yang wajar dipuji dan dicontohi.

Peristiwa ini telah dirakam melalui Facebook seorang kenalan dengan pelbagai persepsi dan komen yang dimuatkan. Tidak perlulah saya, warkan komen-komen yang rata-rata berlandaskan andaian dari mata kasar.

Pokoknya, sebagai seorang anggota masyarakat yang dipupuk dengan budaya penuh kesopanan dan susila keTimuran, keadaan sebegini menggamit betapa, kita semakin menjadi masyarakat yang "self centric" dan cepat melatah negatif tentang persekitaran kecuali apabila keadaan sebegitu rupa menimpa diri sendiri.

Sebagaimana kita didedahkan dengan konsep "Kepimpinan Melalui Teladan", Datuk Seri Wee turut mempraktikkan sikap tolong menolong tanpa mengenal warna kulit dan fahaman atau agama.