Sunday, December 20, 2015

Saman Penawar Fitnah Pembangkang

Budaya memfitnah dan berkongsi maklumat palsu kini mencapai peringkat yang menjejaskan kestabilan ekonomi malah keselamatan negara. Diburukkan lagi keadaan dengan keberadaan media sosial yang semakin menjadi ikutan masa kini, berkongsi dan menyebarkan bahan-bahan tanpa usul periksa atau disunting kebenarannya. 
Terbaru, Yang Berhormat Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed (BN -Jeli), telah menyaman PAS, Setiausaha Agung PAS, bekas Datuk Mustafa Ali dan dua yang lain di Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur kerana membuat kenyataan fitnah terhadap beliau, yang turut merupakan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Kelantan mengenai saham Felda Ventures Holdings Berhad (FGVH). 

Saman itu selesai selepas keempat-empat defendan dalam kes tersebut telah mengemukakan permohonan maaf yang dibacakan oleh peguam mereka, Sharifah Nur Asmaa 'Syed Azman di dalam prosiding di hadapan Yang Arif Hakim Datuk Nor Bee Ariffin dan turut dihadiri oleh Lew Cho Kang, peguam yang mewakili Datuk Seri Mustapha dan juga peguam Mohamad Fitri Khalis Ahmad yang mewakili Datuk Husam. 

Pihak Mahkamah telah merekodkan penghakiman persetujuan dan memerintahkan keempat-empat defendan membayar sejumlah RM20,000 secara kolektif sebagai kos kepada Datuk Seri Mustapha. 

Sharifah Nur Asmaa berkata "Defendan mengakui bahawa tidak ada asas sama sekali untuk perkataan fitnah dan tuduhan dan menyesal bahawa mereka yang pernah dibuat." di dalam permohonan maaf mereka. 

"Oleh itu, defendan kini mengambil kesempatan ini menarik balik tanpa bersyarat, perkataan fitnah dan pertuduhan dan dengan terus terang memohon maaf kepada Mustapa di atas kesusahan dan rasa malu yang disebabkan ke atasnya oleh penerbitan dan penerbitan semula perkataan fitnah dan tuduhan yang tidak benar sama sekali dan tidak berasas ".  

Defendan, menurut Sharifah Nur Asmaa memohon maaf tanpa syarat kepada plaintif jika mana-mana perkataan di dalam artikel itu melukakan perasaan plaintif, maruah dan reputasinya. 
Bagaimanapun tindakan guaman terhadap Husam sebagai defendan pertama dalam kes itu akan didengarkan pada 27hb Januari 2016. tahun depan. 

Pada 22 April, 2013, Mustapha memfailkan saman selepas Husam didakwa mengeluarkan kata-kata fitnah terhadapnya menyentuh saham FGVH pada ceramah politik di tapak ekspo itu di Machang, Kelantan pada 23 Mac, 2013. 

Mustapha turut mendakwa pada 24 Mac, 2013, PAS dan defendan telah menyiarkan kata-kata fitnah melalui harakahdaily.net yang boleh diakses oleh berjuta-juta pengguna internet. Beliau mendakwa kenyataan fitnah, antara lain, dengan niat yang tersirat, dia adalah seorang pemimpin dan pemimpin korup, tiada kredibiliti serta menyalahgunakan kuasa untuk kepentingan peribadi dan kepada pemimpin-pemimpin UMNO yang lainnya. 

Beliau memohon ganti rugi bagi fitnah, ganti rugi teruk dan teladan serta injunksi terhadap defendan.

No comments:

Post a Comment