Saturday, December 19, 2015

Dr. Wee: Guan Eng Berhentilah AduDomba Fakta!

Multaqa Serantau Alumni Al-Azhar yang menemukan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Presiden UMNO Datuk Seri Najib Abdul Razak, membuat DAP tidak senang duduk sehingga mengkritik hebat di medan sosial.

Panas telinga dan sakit hati DAP, melihatkan usaha pendekatan pihak ketiga ke atas PAS dan UMNO terserlah detik pertemuan.

Masih ada saki-baki kasih pada PAS, atau sekadar berpura-pura prihatin tapi jauh di lubuk hati, menyimpan dendam kesumat? Agak pelik juga memandangkan perikatan yang sebelum itu melibatkan PAS dicemari dengan menyunting bunga larangan. Hakikatnya PAS hanyalah sebuah "vehicle" atau lebih tepat lagi kuda tunggangan Pakatan Harapan untuk kekal berkuasa di Selangor. 

Gara-gara beberapa ahli politikus PAS yang tegas tidak menjadi Pak Turut di dalam pentadbiran, maka PAS ditolak tetapi masih dikekalkan untuk muafakat di negeri seperti Selangor dan Pulau Pinang, apalagi sebagai satu pakatan yang relevan. Boleh yang itu, tidak pula yang ini, ibarat memilih antah dari beras, PAS dibuat Pakatan Harapan yang didalangi DAP.
Datuk Seri Ir. Dr Wee Ka Siong, Menteri di Jabatan Perdana Menteri merangkap Timbalan Presiden MCA, berasa janggal dan membidas gambaran yang dibuat DAP, mereka-reka cerita mengenai kerjasama UMNO dan PAS berpandukan majlis yang dihadiri kedua pemimpin tertinggi dua parti tersebut.

"Apakah Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng tidak menyedari persefahaman antara PAS dan UMNO? Tidakkah DAP sedari agenda PAS mengenai "Hudud"?

Hakikatnya, UMNO dan PAS telah mulai berkerjasama memulihkan keadaan rakyat sejak berlakunya banjir buruk di Kelantan. 

MCA, menurut Dr. Wee berpandangan tidak wajar ada perasaan ini hati atau terkejut dengan keadaan sedemikian, malahan tambah beliau, perbincangan dan persefahaman di antara kedua buah parti tersebut adalah menyentuh perihal perpaduan agama Islam. 

Wee turut menghimbau kembali, peristiwa berpelukan di antara Tan Sri Nazri Aziz sebagai Menteri Kebudayaan dan Pelancongan Malaysia dengan Lim Guan Eng di dalam mempromosikan aktiviti pelancongan di Pulau Pinang.

"Apakah itu satu kerjasama di antara DAP dan UMNO?" sinis pertanyaan Dr. Wee. "Janganlah diputarbelitkan kebenaran semata-mata untuk mencapai kepuasan perjuangan politik yang digulakan kata-kata manis," tambah Wee lagi.

Dalam satu sidang akhbar yang dihadiri saya, pada lewat bulan November, Datuk Seri Wee turut mendedahkan putarbelit fakta oleh Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng. Lim Guan Eng telah mengejek Datuk Wee sebagai menipu masyarakat Cina, kononnya Kerajaan Malaysia telah mengiktirafkan Sijil Peperiksaan Bersepadu (Unified Examination Certificate).
Tidak timbul sebarang unsur penipuan, malahan tegas Datuk Wee, rundingan menyentuh pengiktirafan UEC sebenarnya akan dibuat Kerajaan Malaysia dan prosesnya perlu melalui beberapa pendekatan langkah demi langkah.

Lim Guan Eng sebaliknya dengan sombong, memperlihatkan satu contoh terbaik pengiktirafan pemegang UEC oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang dengan mengumumkan Penang Green Council (PGC) Thing Siew Shuen sebagai Pengurus Besar.

Dr. Wee mendedahkan Thing Siew Shuen adalah pelajar dari Sekolah Tinggi Foon Yew, Johor Bahru, namun diambil bekerja setelah memperolehi ijazah Sarjana Sains Alam Sekitar di universiti dari Australia. Tambahan pula, Penang Green Council adalah sebuah syarikat swasta, ini tidak mencermin atau membuktikan Kerajaan Negeri Pulau Pinang mengiktirafkan UEC.

Kerajaan Malaysia belumpun lagi mengiktiraf UEC, walaupun demikian, pemegang UEC diterima masuk memasuki institut latihan perguruan sejak 2010 dan menerima sebahagian pelajar dari sekolah tinggi swasta Cina.

Jelas pihak Pembangkang amat gemar memanipulasi dan memesongkan sokongan rakyat dari fakta sebenar. AWAS dan Jangan terpedaya! tindak-tanduk Pembangkang, lebih-lebih lagi DAP yang hanya mengadudomba situasi berdasarkan pemerhatian tanpa maklumat yang betul dan tepat.

No comments:

Post a Comment