Tuesday, January 19, 2016

Kenapa Kopi McCafe?

Setiap kali kunjungan Anda di restoran keluarga McDonald's khususnya di Malaysia, di samping menu hidangan makanan, sudah pasti Anda turut akan ditanya oleh kakitangan layanan counter,"Apakah pilihan sajian minuman Encik/Puan. Minuman bergas, Teh, Oreh atau Kopi?". Bagi saya, "Kopi adalah pilihan saya."

Di dalam masyarakat masa kini, siapa yang tidak kenal dengan Kopi? Minuman yang sangat disukai kebanyakan orang. Tidak kurang mereka yang tidak selesa dengan sajian tersebut dan beralasan ia menyebabkan kerengsaan perut kerana bersifat asidik, menyebabkan ketagihan dan pelbagai lagi alasan yang akan diluahkan.
Tahukah Anda bahawasanya Kopi sebenarnya minuman kegemaran kaum Sufi? Diberitakan 
peminum kopi, orang-orang Ma’rifat (yang berpengalaman dan berpengetahuan) tidak pula mengalami ketagihan (kecuali alahan) kerana meminum Kopi malah segar menjalani ibadah seolah memberikan kekuatan rohani dan jasmani. Malahan Kopi merupakan salah satu minuman kegemaran Rasulullah S.A.W di samping susu dan madu.

Sayyid Abdurrohman bin Muhammad bin Abdurrohman bin Muhammad as-Saqqaf al-Husainy al-Hadramy dari marga al-Idrus (1070 H-1113 H) di dalam kitabnya Iinaasush Shofwah bi Anfaasil Qahwah mengkhabarkan: "...
Biji kopi baru ditemukan pada akhir abad 8H di Yaman oleh seorang penemu kopi Mukha; Imam Abul Hasan Aliy asy-Syadziliy bin Umar bin Ibrahim bin Abi Hudaimah Muhammad bin Abdulloh bin al-Faqih Muhammad Disa’in (nasabnya bersambung hingga kepada seorang sahabat bernama Khalid bin Asad bin Abil Ish bin Umayyah al-Akbar bin Abdi Syams bin Abdi Manaf bin Qushay). Manakala Imam Abu Bakr al-Idrus pula menyebar kopi ke serata tempat." 

Kebanyakan para ulama tidak meragukan kehalalan Kopi. Dalam kitab Syarh al-’Ubab Syeikh Ibnu Hajar menjelaskan bahawa menggunakan sesuatu yang jaiz sebagai sarana hukumnya tergantung pada tujuan yang ingin dicapai. Jika tujuannya untuk kebaikan maka penggunaan sarana tersebut bernilai pahala, dan jika tujuannya untuk maksiat maka bernilai dosa. 

Antara para ulama yang menghalalkan kopi adalah: Syeikhul Islam Zakariya al-Anshori, Syeikh Abdurrahman bin Ziyad az-Zabidiy, Syeikh Zaruq al-Malikiy al-Maghribiy, Syeikh Abdulloh bin Sahl Baqusyair, Syeikh Muhammmad bin Abdulqadir al-Habbaniy, Syeikh Abdulmalik bin Disa’in, dan rama lagi.

Manakala ulama yang menyanjungi kopi termasuklah: Abu Bakr bin Abdullah al-Idrus, Abdurrahman bin ‘Aliy, Syeikh bin Ismail, Ahmad bin ‘Alawy Bajahdab, Abu Bakr bin Salim, Abdullah bin Alawy al-Haddad, Hatim al-Ahdal, as-Sudiy, Umar bin Abdulllah Bamakhramah beserta putranya, Al-Amudiy,.
 
Kebanyakan para ulama Sufi itu menggemari Kopi kerana mereka lebih giat beribadah, terutama pada malam hari ketika banyak manusia yang tertidur lelap dan ramai yang menyanjungi minuman itu yang bermanafaat. 

Revolusi penggemar Kopi atau coffee connoisseurs telah mempelbagaikan citarasa dan tercetus hidangan baru dari Kopi dan mula mendapat permintaan dan minat dengan ciptaan Kopi gourmet yang bersifat alkali seawal tahun 2000. 
Di pihak McDonald's Malaysia, restoran keluarga lagi menceriakan turut mengambli langkah proaktif apabila memperkenalkan menu McCafe yang pertama di premisnya di Kota Damansara pada 16hb Jun 2012. Sejajar dengan itu konsep mesra dan segar McDonald's turut menggambarkan perubahan yang menarik dan lebih bertenaga.

Bukan sahaja hidangan yang disajikan di McDonald's Malaysia disahkan 100% HALAL yang disahkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan pihak berkuasa Halal yang mendapat pengiktirafan daripada JAKIM meliputi kesemua produk McDonald’s®, termasuklah sos-sos yang diimport oleh McDONALD’s® Malaysia.


Dakwaan yang tersebar kononnya bahan tidak Halal "LM 10" adalah tidak benar dan tidak pernah digunakan dalam mana-mana produk sajian di restorennya. Ia menetapi ketetapan pihak berkuasa dan kementerian yang berkaitan termasuklah perbekalan dari para pembekal kepada McDonald's Malaysia. 

Apalagi? Marilah ke restoran McDonald's yang berdekatan Anda. Makanan juga minumannya adalah HALAL. Ambience yang menarik serta keceriaan dari ruang dapur ke meja makanan Anda dan ahli keluarga malah sahabat handai!

Untuk pengesahan lanjut tentang status Halal McDonald’s® Malaysia, anda boleh merujuk kepada laman web rasmi JAKIM atau hubungi bahagian Hab Halal JAKIM di 03-8892 5000 atau Talian Khidmat Pelanggan McDonald’s®Malaysia di 03-2726 5600.

No comments:

Post a Comment