Friday, January 22, 2016

Pensijilan Halal. Nak Ragu Apa lagi?

Di dalam era kemodenan di mana segalanya menitikberatkan SEGERA dan kesuntukan masa, masyarakat sekarang mencari jalan keluar terutamanya bila melibatkan soal makan. Maka terwujud jawapan di dalam cetusan restoran makanan segera dan restoran 24 jam di hampir setiap pelusuk bandar dan luar bandar. 
Kemajmukan rakyat yang majoritinya berAgama Islam dan sebagai Agama Persekutuan Malaysia, maka semestinya nilai-nilai dan kehendaknya perlu dan mesti dipatuhi. Jadi tidak hairanlah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dipertanggungjawapkan mengurus pensijilan HALAL di dalam negara. 

Agama Islam menuntut amalan menjaga kebersihan dan mewujudkan suasana yang bersih serta selesa kerana ia berkait rapat dengan keimanan. Kebersihan adalah asas kepada kesihatan. Agama Islam juga amat menyukai orang yang cintakan kebersihan serta sentiasa menjaga kebersihan diri kerana sihat adalah suatu nikmat Allah SWT yang amat besar nilainya yang perlu dijaga dan dipelihara.

Firman Allah SWT di dalam Surah 2, al-Baqarah ayat 222:

إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلتَّوَّٰبِينَ وَيُحِبُّ ٱلْمُتَطَهِّرِينَ

yang bermaksud,“Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang banyak bertaubat, dan mengasihi orang-orang yang sentiasa mensucikan diri”

Rasulullah SAW telah memperhalusinya dengan meletakkan kebersihan itu kepada dua bahagian besar, iaitu kebersihan diri atau jasmani, dan keduanya kebersihan jiwa. Maka pastinya sebagai umatnya, kepatuhan kepada sumber yang HALAL adalah satu yang amat besar.
Maka berbalik kepada budaya pemakanan masa kini dan pensijilan oleh JAKIM, McDonald's Malaysia memberi keutamaan dan memastikan perkara pokok ini sebagai satu amalan yang tidak boleh dinafikan.

Di pihak McDonald's Malaysia, pematuhan pensijilan tersebut turut melibatkan syarikat perbekalan utamanya; MacFood (M) Services Sdn Bhd. yang bertanggungjawap menyelenggara tahap mutu dan menjamin produk jenama McDonald's adalah selamat, bersih dan HALAL untuk rangkaian restoran McDonald's di seluruh negara.

MacFood Services Sdn. Bhd. telah diiktiraf dengan sijil ISO9001:2008 oleh Jabatan Perkhidmatan Veterinar negara. Pengiktirafan lain yang diterima syarikat pembekal utama ini adalah:
HACCP Certification (Hazard Analysis and Critical Control Points) Program – Food safety management system
ISO 9001:2000 Certification by SIRIM QAS– implementation of Quality Management System
HALAL Certification by HDC/JAKIM – in compliance to the Malaysian Halal Certification procedures
DVS Malaysia (Department of Veterinary Services) Certification – in compliance to the Malaysian veterinary inspection regulations and has also fulfilled compliance to the requirements of the Quality Assurance Program (QAP) and HACCP System.

MAC FOOD SERVICES (M) SDN BHD
7 Jalan SS 13/5, 45700 Subang Jaya, 
Selangor Darul Ehsan,Malaysia.

For enquiries Email to racheal.gan@Macfood.com.my

Pensijilan HALAL ke atas McDonald's Malaysia bukanlah mudah. Ia adalah satu proses jaminan yang begitu rapi dan mesti dipatuhi dan jelas sekali, tindakan JAKIM amatlah tepat kerana McDonald's Malaysia mematuhinya. Ini juga adalah satu kemestian “Halal Requirement” di MacFood Services Sdn. Bhd. dan rangkaian restoren McDonald’s sendiri.

Walaupun pensijilan HALAL dan keselamatan terjamin, pemeriksaan berkala tetap dibuat sebagai satu jaminan oleh pihak-pihak yang berkaitan; seperti JAKIM, Kementerian Keishatan Malaysia, Jabatan Veterinar dan pelbagai lagi agensi.

Ini amat mustahak, memandangkan McDonald's Malaysia menyajikan 13 juta orang pelanggan setiap bulan dengan penuh keyakinan di atas pematuhan pensijilan yang didapatinya, sebagai menjamin ia bersih, selamat dan HALAL. Sudah pasti, jenama McDonald's menggambarkan kemesraan dan keceriaan dan bukan sebaliknya.
McDonald's di Madinah

Keyakinan ke atas perbekalan produk yang terbukti dan terpamir dengan MacFood Services Sdn. Bhd. mengekspot bekalan ke beberapa negara Arab di Timur Tengah seperti Arab Saudi, Kuwait, Qatar dan Negara Arab Emirate. http://www.thestar.com.my/news/community/2013/10/22/stringent-tests-to-serve-the-best-fast-food-chains-main-supplier-takes-pride-in-its-quality-control/
Kenapa harus disensasi dan diburuk-burukkan? Buktinya sudah jelas, McDonald's Malaysia 100% HALAL 

No comments:

Post a Comment