Wednesday, January 28, 2015

Persediaan Persekolahan Mangsa Banjir DiTumpukan MCA

Bencana banjir besar yang melanda di pantai timur merupakan kejadian terburuk dalam sejarah negara berbanding tahun lepas. Walauapa pun kesibukan pemimpin-pemimpin dan ahli-ahli MCA menghulurkan bantuan amat ketara sekali.
Setelah keadaan kembali beransur pulih, MCA memulakan tumpuan bantuan kepada persediaan sesi persekolahan tahun 2015 dalam pasca banjir.
            Datin Paduka Chew Mei Fun bersama CRSM

Datin Paduka Chew Mei Fun bersama Skuad Bantuan Krisis MCA (Crisis Relief Squad – CRSM) mula bergerak membersihkan persekitaran sekolah yang terjejas teruk dilanda banjir.

Manakala di kawasan lain,  Timbalan Presiden MCA, Datuk Dr Wee Ka Siong yang disertai seramai 100 ahlinya memulakan kerja-kerja pembersihan di SJKC Chung Hwa dan seterusnya ke SJKC Chung Cheng.

Hasil usaha MCA mendapat sambutan para penderma yang prihatin yang terus menyumbang ke arah usaha-usaha pasca banjir termasuklah bantuan persediaan memulakan sesi persekolah.



Hasil darinya MCA telah membeli 6,303 set baju uniform sekolah untuk 18 sekolah di Kelantan. Guru-guru-guru besar serta pengerusi-pengerusi PIBG di Kelantan turut membantu menurunkan pakaian dari treler serta menguruskan pengagihan.

Cabaran utama yang dihadapi ketika kerja-kerja pembersihan sekolah ialah bekalan air dan  Datuk Wee amat jelas melontarkan teguran agar kerajaan negeri Kelantan menyediakan bekalan air kepada penduduk dengan segera bagi memudahkan kerja-kerja pembersihan rumah mereka ataupun sekolah-sekolah dapat berjalan lancar dan meneruskan kehidupan masing-masing.



No comments:

Post a Comment