Imej
perkhidmatan teksi di Kuala Lumpur telah terjejas akibat
pelbagai kerenah
pemandu seperti
memilih penumpang,
mengambil penumpang bukan di perhentian teksi, tidak
membantu
penumpang yang membawa beg berat, tidak
menggunakan meter dan menurunkan penumpang
di tempat
tidak dibenarkan.
Lantaran
itu SPAD mula mengambil tindakan yang
lebih agresif
terhadap pemandu teksi yang
melanggar undang-undang dan
syarat-syarat pelesenan. Kerjasama dan sokongan
semua pemandu
teksi amatlah dialukan bagi menjamin mutu
perkhidmatan dan keselesaan pengguna.
Pada
23hb Februari yang lepas satu pertemuan telah diadakan di antara
En. Mohd Syahrir Bin Hj. Abdul Aziz, Presiden Pertubuhan Pemandu Dan Pengusaha Teksi/Limosin
Dan Kereta Sewa Malaysia (PETEKMA) dengan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD).
Perbincangan
berkisar mengenai beberapa isu seperti kenaikkan harga, implikasi dan cara mengimbangi
kos semasa dan semakan kadar tambang yang bakal dikuatkuasakan. Turut dibincangkan
juga kemungkinan
memberikan kelonggaran terhadap model kenderaan yang digunakan
di bawah skim
TEKS1M.
Beberapa saranan baru turut disuarakan seperti menubuhkan
yayasan bagi menjaga kebajikan golongan pemandu teksi dan keluarga mereka yang
merangkumi pembiayaan pelajaran dan perumahan ahli.
PETEKMA diharap dapat menggiatkan usaha menggalakkan ahlinya
mengguna meter dan memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada pelanggan yang
mengguna perkhidmatan mereka. Untuk makluman, SPAD telah memberi pelepasan untuk
teksi bermeter beroperasi di KLIA pada 15 Mei, 2013 dan KLIA2 pada
5 Mei, 2014.
Keterbukaan dan kesediaan SPAD diterima baik PETEKMA di atas
komitmen dan penglibatan SPAD yang berterusan berkongsi dengar dan membantu
menyelesaikan permasalahan yang dihadapi pemandu teksi.
"Pihak SPAD telah merangka dan menjalankan pelan migrasi
lesen pengendali secara berperingkat sejak tahun 2013 melalui skim Teksi 1
Malaysia (TEKS1M) kepada pemandu yang layak diberikan lesen individu. Pada
tahun ini sahaja, sebanyak 69 lesen TEKS1M akan diserahkan kepada mereka yang
layak menjadikan jumlah sehingga kini sebanyak 1,000 buah lesen yang
dikeluarkan" berikut dimaklumkan YBhg Tan Sri Dato' Seri Dr Syed Hamid
Syed Jaafar Albar; Pengerusi SPAD.
Ditekankan bahawasanya lesen indidvidu yang diberikan tidak
boleh dipajakkan. Lesen individu yang diserahkan kepada pemandu TEKS1M adalah
lesen yang tidak digunakan (seperti pemandu yang diisytiharkan bankrap dan
tidak layak pembiayaan kewangan) maka tidaklah berlaku sebarang pertambahan
jumlah lesen teksi.
SPAD menegaskan bahawa penggunaan kenderaan berlesen yang sesuai
diperlukan dan syarat-syarat pengendali perlu dipatuhi. SPAD tidak akan
berkompromi apabila mengambil tindakan ke atas kenderaan yang menggunakan aplikasi
UBER yang tidak mematuhi undang-undang dan syarat-syarat dan terma pelesenan
pengendali.
Tindakan tegas telah diambil bagi membanteras
kenderaan-kenderaan yang beroperasi tanpa permit atau melanggar peruntukan
syarat pengendali yang menggunakan perkhidmatan aplikasi seperti GRAB CAR
dan BLACK LANE seperti carta di bawah.
BIL
|
JENIS KESALAHAN
|
APP UBER
|
APP GRAB
|
APP BLACK LANE
|
JUMLAH
|
a.
|
Beroperasi Tidak Mengikut
Kelas Lesen
|
10
|
3
|
|
13
|
b.
|
Gagal Kemukakan Lesen
Pengendali Semasa Di Periksa
|
5
|
|
|
5
|
c.
|
Pindah Milk Lesen Tanpa
Kebenaran
|
2
|
|
|
2
|
d.
|
Tiada Lesen Pengendali/Permit
|
11
|
3
|
1
|
15
|
|
JUMLAH
|
28
|
6
|
1
|
35
|
No comments:
Post a Comment