Friday, February 27, 2015

Terima kasih YAB MB Negeri Sembilan

MCA telah menyuarakan penghargaannya kepada kerajaan Negeri Sembilan di bawah pentadbiran YAB Dato' Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan kerana mengekalkan kuota parti tersebut sebagai ahli majlis kerajaan tempatan di negeri itu.

Timbalan Presiden MCA Datuk Dr Wee Ka Siong yang juga merupakan Pengerusi MCA Negeri Sembilan berkata, ia amatlah penting bagi kepimpinan negeri mengekalkan 31 jawatan ahli majlis kerajaan tempatan dari parti menggalakkan mereka berkerja lebih keras dan bersungguh-sungguh mendengar rungutan dan mewakili rakyat.

Pada Pilihan Raya Umum yang lepas, MCA telah kehilangan kedua-dua Parlimen dan 10 kerusi Dewan Undangan Negeri yang ditandingi. Ia juga merupakan kali pertama MCA tanpa wakil dalam exco negeri.

"Antara syarat-syarat yang dikenakan sebagai ahli majlis kerajaan tempatan adalah mesti fasih dalam Bahasa Melayu, aktif di dalam program-program parti dan mengenali para pengundi dengan baik," katanya.

"Saya telah mengarahkan kesemua 31 ahli majlis mengemukakan laporan suku tahunan kepada saya apa yang telah dilakukan atau sedang lakukan di dalam zon masing-masing," tambah Wee.

Majlis Penyampaian Watikah Perlantikan Ahli Majlis Kerajaan Negeri Sembilan Penggal 2015/16 telah dilangsungkan pada 24hb Februari di Klana Resort Seremban. Watikah perlantikan disempurnakan oleh YAB Menteri Besar; YAB Dato' Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan



Wee bersetuju dengan YAB MB, pihak Kerajaan Negeri akan sentiasa memantau KPI Ahli Majlis dan sesiapa yang gagal melaksanakan tugas yang dipertanggungjawapkan akan diganti.

Ahli majlis kerajaan tempatan harus menjadi jambatan antara pihak berkuasa negeri dengan rakyat.

"Anda umpama seorang pengarah dalam lembaga syarikat. Anda mesti tahu peranan anda dengan baik dan membantu pihak berkuasa negeri menjelaskan dasar dan keputusan yang dibuat, "katanya.

"Objektif pentadbiran saya adalah untuk menjaga orang gembira. Jadi saya berharap anda akan bekerja keras dan memastikan setiap masalah yang dibangkitkan oleh rakyat diselesaikan, "katanya.

Mohamad berkata ahli majlis harus mengambil perhatian bahawa kebanyakan soalan yang dibangkitkan di Dewan Undangan Negeri adalah mengenai pihak berkuasa tempatan.

"Oleh itu, jika isu itu telah diselesaikan di peringkat anda, Dewan Undangan Negeri tidak akan dibanjiri pertanyaan mengenai perkhidmatan yang kurang memuaskan oleh majlis kerajaan tempatan," kata Dato' Seri Hj Mohamad sambil menambah beliau turut melibatkan wakil-wakil daripada NGO, pasukan keselamatan dan Datuk Lembaga Adat (penghulu daerah).

No comments:

Post a Comment