Melihatkan
dari kajian yang telah dibuat selama 3 tahun sebelumnya, ada kewajaran semakan
itu dilakukan. Namun di dalam mana-mana keadaan tambah lagi berkait rapat
dengan sosio-ekonomi masyarakat; pandangan dan tanggapan turut merupakan faktor
penentu sesuatu keputusan di dalam melaksanakannya.
Sejurus
kemudian beberapa pihak telah menyuarakan bantahan dan kurang senang kerana
kealpaan kepada situasi sebenar,
lantaran bagi menenangkan keadaan, YAB Timbalan Perdana Menteri memaklumkan keputusan
kabinet untuk menangguhkan semakan tambang baru bagi teksi dan bas ekspres sehingga
satu tarikh yang diberitahu kelak.
"Saya
fikir mungkin kita (kabinet) minta perkara itu ditangguh dahulu kerana mungkin
masa tidak begitu sesuai lebih lagi diumumkan tarikh yang sama mengenai GST.
“Beban pengguna itu mungkin bertambah terutama mereka yang tinggal di bandar yang menggunakan pengangkutan awam dan sebagainya,” katanya.
“Beban pengguna itu mungkin bertambah terutama mereka yang tinggal di bandar yang menggunakan pengangkutan awam dan sebagainya,” katanya.
Kabinet
meminta Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) agar menangguhkan dahulu
kenaikan kadar tambang baharu pengangkutan awam seperti yang diumumkan
suruhanjaya itu, dua hari lepas. http://www.bnbbc.my/?p=41600
Justeru
itu, dua persatuan; Pemandu Teksi
Bermeter (BBPTB) dan Persatuan Transformasi Pemandu Teksi Malaysia (PERS1M) telah mengadakan sebuah sidang media kelmarin mempersoalkan keputusan
kabinet yang telah diumumkan Timbalan Perdana Menteri selepas Suruhanjaya
Pengangkutan Awam Darat (SPAD) mengadakan sidang media mengenai kadar tambang
baru teksi dan bas ekspres pada Khamis lepas.
BBPTB
diwakili Pengerusinya, En. Amran Jan yang memang terkenal, menyanggah pandangan
SPAD beralih angin menyokong pengumuman SPAD untuk kadar tambang teksi yang
baru demi membantu meningkatkan taraf hidup pemandu teksi keseluruhannya.
Dakwa Amran;
“Pemandu-pemandu teksi telah menunggu selama
enam tahun dengan tiga kali tertangguh dengan alasan dari kerajaan ketika
menghadapi tragedi MH370, MH17 dan bencana banjir di pantai timur tahun lalu.
Penantian selama 6 tahun dan penangguhan selama
tiga kali telah mengakibatkan mereka menanggung kos 30 hingga 40 peratus untuk
pastikan kenderaan mereka masih mampu bergerak.
Dahulu memandu Iswara yang berharga RM27 ribu,
kemudian mengguna BLM yang berharga RM36 ribu dan sekarang Exora yang berharga
RM60 ribu pula dengan kos penyelenggaraan ditanggung sendiri serta tambahan kos
sara hidup yang semakin meningkat, maka itulah BBPTB menyokong kadar dalam
lingkungan 40 peratus yang telah diumum SPAD dan tegas membantah sebarang
penentangan dari orang awam, NGO, Ahli-Ahli Politik dan Menteri
Kabinet yang meminta penangguhan yang jelas tidak sepadan dengan apa yang
mereka alami.”
Di pihak PERS1M berlainan pula nadanya, Pengerusinya, En Kamaruddin bin Mohd Hussin menyatakan terima kasih kepada Perdana Menteri kerana percaya kenaikan kadar tambang teksi ini adalah susulan penyerahan memorandum terdahulu dan mereka akan bekerjasama dengan mana-mana pihak yang memperjuangkan hak pemandu teksi termasuklah SPAD.
Anehnya,
YB Timbalan Menteri Pengangkutan; Datuk Aziz Karpawi mempersoalkan semakan
tambang baru tersebut dan mempertikaikan SPAD tidak membentangkan kepada kabinet
dan perlunya perbincangan dibuat dengan Kementerian Pengangkutan (MoT),
Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK).
Lebih
dari itu, beliau telah membuat hebahan melalui laman sosial dengan mendakwa kenaikan
tambang yang membebankan sedangkan hakikatnya semakan baru oleh SPAD
mengambilkira beberapa aspek penting demi pemandu dan pengguna teksi.http://darikacamatarakyat.blogspot.com/2015/03/spad-announced-new-adjusted-fares.html
Turut
didedahkan tidak puashati pertemuan bersama Datuk Aziz yang gagal
menyelesaikan permasalahan mereka kepada SPAD sejak tahun 2009. Namun, Pengerusi
SPAD; YBhg Tan Sri Dato' Seri Dr. Syed Hamid Syed Jaafar Albar nyata peka dan bertindak proaktif dan memungkin
semakan harga tambang tersebut.
Amran Jan juga menjawab permintaan menambahbaik prestasi industri teksi dan memberi jaminan ia pasti mampu diperbaiki tetapi tidak secara terus-terusan namun walaupun perlahan-lahan namun ia pasti ada peningkatan.
BBTPB
dan PERS1M bersetuju menyokong pengumuman SPAD dan berdiri teguh bersama-sama Tan
Sri Syed Hamid dan menegaskan mereka juga adalah sebahagain dari rakyat
Malaysia yang perlukan pembelaaan dan tidak dibebankan.
Terdahulu PERS1M telah menyerahkan
memorandum kepada YAB Perdana Menteri memohon agar pemandu teksi diberi
pelepasan daripada dikenakan GST untuk pengangkutan awam itu...setidak-tidaknya
pemandu teksi dapat menangani masalah ekonomi ekoran penangguhan kenaikan
tambang..
Pihak kerajaan telah berjanji
tidak mengenakan GST kepada penumpang teksi namun di pihak pemandu teksi,
mereka tetap dikenakan GST apabila menjalani penyelenggaraan kenderaan...
No comments:
Post a Comment