Pendidikan Agama amat
berperanan di dalam melahirkan cendekiawan Islam yang mapan di dalam membelah gelora
kehidupan semasa, tambahan pula diperhatikan dengan dasar langit terbuka yang
bebas seringkali mengetuk dan merobek pintu-pintu kehidupan sederhana dan
keamanan selama ini.
Lantaran itu, penubuhan
Pusat Kajian Pondok yang dilancarkan berpusat di Kolej
Universiti Isaniah (KUIN) Kedah oleh Yang Amat Berhormat Dato Seri Dato' Sri Haji Mohammad Najib bin Tun Haji Abdul Razak amat tepat dengan perlantikan YBhg Dato’ Dr Mashitah
Ibrahim sebagai Pengarah PKP yang pertama bagi mencetuskan
konsep pondok moden bagi melahirkan golongan Ulama lantas menjadi pelapis
kepada pendidikan Islam yang semasa.
Sistem
pengajian pondok merupakan salah satu kaedah alternatif masyarakat Melayu di
Malaysia menuntut ilmu di pelbagai peringkat usia. Pengajian pondok amat
sinonim sebagai destinasi pengajian agama samada secara sepenuh masa atau pengisi
matapelajaran Agama yang diperolehi di sekolah-sekolah kerajaan.
Tidak
kurang pula di kalangan lebih usia yang menetap di pondok sebagai proses
memperbaiki pembacaan Al-Quran dan mendalami ilmu agama. Malahan ada sesetengah
pondok yang menyediakan perkhidmatan khusus seperti rawatan dan pemulihan dari
najis dadah kepada masyarakat setempat.
Sehingga
kini institusi pengajian pondok masih mendapat tempat di hati masyarakat
Melayu-Islam. Maka tidak hairanlah dan kena pada masanya, keunikan sistem pengajian
pondok dibentuk di dalam membentuk akhlak Muslim seperti yang dituntut agama.
Persoalannya,
sejauh manakah pengajian pondok telah berjaya melahirkan Ulama? Apakah hambatan
dan apa pula faktor-faktor yang menyumbang kepada kekuatan dan kelemahan pusat
pengajian ini jikalau ditinjau dalam konteks sosio-ekonomi negara?
Justeru
itu, Pengarah PKP dilihat menyedari
keadaan sebenar telah mengatur langkah awal, sebuah pusat pondok moden yang memberi
perhatian dan minat yang mendalam di dalam masyarakat Melayu-Islam sebagai
pemangkin dan memantau pendidikan Islam yang mampu melahirkan tokoh dan
cendeiakawan Islam apalagi sebagai pelapis Ulama yang berdaya dinamis melayari
cabaran masakini.
Pembangunan
pondok yang dinamis perlu untuk memantapkan pendidikan Islam menyeluruh
melibatkan antaranya aspek falsafah, sejarah, pengurusan dan pentadbiran,
pengembangan kurikulum, penjanaan modal insan dan sumbangannya kepada jatidir
umat Muslim Nusantara yang menelusuri aliran Ahli Sunnah wal Jamaah.
Dasar
globalisasi telah membuka pintu kepada cabaran-cabaran baru dan bertembung
dengan fahaman Islam dan budaya masyarakat sebelumnya. Isu berkaitan dakyah Liberalisme,
Pluralisme di antaranya turut mencetuskan bibit yang sengit dengan ideologi saintifik
dan pasca moden.
Ajaran
dan rujukan songsang yang tersebar secara meluas mempengaruhi golongan belia
melalui medan sosial. Frasa-frasa yang “hip” dan semasa seperti ‘Oh My God, Thank
God’, perayaan seperti Valentine’s Day, Halloween, Candlelight Vigil di antaranya
bermain di bibir dan terjentik di nurani mereka.
Setelah
fahaman Syiah menular, disambung pula Wahabbi. Kini ungkapan Jihad disesatkan
sebagai ‘pengganas’ berikutan kefahaman dan amalan agama yang Islam yang
longgar dan terikut dengan tanggapan media dan pimpinan barat kepada ‘Islamofobia’.
Lebih teruk dan bagai mengiakan Islam itu keganasan, tercipta pula ‘Islamic
State’ (IS).
Segala
keadaan sesungguhnya ada hikmah dan dengan izinNya. Pusat Kajian Pondok perlu
dan bakal menumpukan perhatian yang serius dan mendalam bagi menyelami dan
menrungkai kemelut Melayu-Islam.
Aktiviti
persidangan, seminar, penerbitan mengenai hal-hal yang berkaitan melibatkan
golongan Ulama sediada, cendiakawan, masyarakat umum adalah usaha yang baik
bagi menyampai dan menjelaskan yang hak dan yang benar melalui jaringan pondok,
kitab-kitab dan kepakaran luar dan dalam.
Pertanggungjawaban
yang besar ini, digalas di bahu Dato’ Dr Mashitah, dengan penuh yakin mampu
sebagai pemangkin dan pengerak dakwah yang berlandaskan Al-Quran dan As Sunnah
yang dinantikan dengan penuh rasa bangga oleh komuniti Muslimin sebenar.
No comments:
Post a Comment