Pasaran harga bahan api fosil (minyak mentah) dunia banyak
mempengaruhi sikap dan pandangan umum. Maka tidak hairanlah, peningkatan atau
penurunan harga bahan tersebut turut mempunyai impaknya ke atas kos operasi
sesebuah organisasi mahupun sebuah keluarga. Begitulah mengikut pemikir sains;
Sir Isaac Newton melalui Newton's Law of Motion "For every action, there is an equal and
opposite reaction."
Seperti yang pernah penulis bangkitkan sebelum ini, perkhidmatan
teksi merupakan antara pengangkutan awam darat yang menjadi pilihan kepada
anggota masyarakat di dalam menjalani urusan kehidupan mereka selain daripada
pilihan pengangkutan awam darat yang lain seperti perkhidmatan bas mahupun
keretapi. Perkhidmatan teksi turut memberi satu imej yang sihat atau
sebaliknya kepada Negara dengan kebanjiran pelancong asing dan tempatan seperti
yang telah digariskan di dalam Pelan Rancangan Induk Pengangkutan Awam Negara (NLPTMP).
Pihak Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) telah melalui
beberapa sesi dialog bersama pihak pengusaha syarikat teksi, persatuan teksi,
termasuklah pemandu teksi telah mencapai satu rasionalisasi mengenai harga
tambang teksi yang munasabah sejak mula disuarakan pihak-pihak yang
berkepentingan itu.
Mengapa kadar tambang teksi perlu dikaji semula?
Kajian yang dibuat ke atas bengkel-bengkel bebas, pembekal dan
industri teksi telah menunjukkan sejak itu, kos pengendalian teksi telah
meningkat.
Realitinya pemandu-pemandu teksi terpaksa menanggung peningkatan kos
bahan api sebanyak 21%, yang melibatkan penyelenggaraan termasuklah tayar,
bateri dan kos baikpulih yang meningkat kepada 25% serta insurans kenderaan
kepada 15% kos operasi.
Dari sudut mikronya, kos –kos tersebut memberi kesan yang mendalam
terhadap pendapatan pemandu teksi hingga menyebabkan mereka terpaksa
mengurangkan bebanan tanggungan perbelanjaan dan berkerja lebih masa sebagai
usaha menampung penghidupan.
2. Kadar inflasi kumulatif (terkumpul) sejak tahun 2009 berada di
paras 12.6% menurut Indeks Harga Pengguna (CPI) yang dibuat oleh Jabatan
Perangkaan Malaysia. Dalam ertikata lain, pendapatan yang sama rata amat
diperlukan pihak berkepentingan dalam industri teksi.
Sebagai resolusi keadaan yang menghimpitkan itu, SPAD berbekalkan statistik dan realiti bagi mencapai maksud industri perkhidmatan yang lebih cekap dan efisyen, kadar tambang teksi perlu dikaji semula agar rakyat dan pengguna perkhidmatan teksi Malaysia dikenakan tambang yang munasabah kerana kelansungan tambang teksi yang rendah boleh memberi kesan tidak memberansangkan kepada sumber kewangan industri teksi.
Sebagai resolusi keadaan yang menghimpitkan itu, SPAD berbekalkan statistik dan realiti bagi mencapai maksud industri perkhidmatan yang lebih cekap dan efisyen, kadar tambang teksi perlu dikaji semula agar rakyat dan pengguna perkhidmatan teksi Malaysia dikenakan tambang yang munasabah kerana kelansungan tambang teksi yang rendah boleh memberi kesan tidak memberansangkan kepada sumber kewangan industri teksi.
Faktor penentukan semakan
tambang teksi
Kajian semakan tambang teksi holistik mendapati beberapa komponen utama di dalam pengendalian teksi:
Kajian semakan tambang teksi holistik mendapati beberapa komponen utama di dalam pengendalian teksi:
1. Kos kenderaan dan pengendalian merangkumi harga kenderaan,
bayaran laba pinjaman, sewaan kenderaan termasuk sistem gas asli mampat (CNG)
dan meter teksi mesti dipasang setiap teksi.
2. Kenaikan harga bahan api yang diguna teksi; CNG dan Petrol.
3. Kos penyelengaraan meliputi penyelenggaraan berjadual, hawa dingin, CNG, meter teksi, tayar, bateri, kos pembersihan dan baik pulih kenderaan.
4. Kos operasi pula merangkumi insurans kereta, insurans kemalangan peribadi, cukai jalan, pemeriksaan berjadual Puspakom, yuran pemeriksaan, bayaran lesen dan juga penyelenggaraan terminal kad kredit.
5. Kos buruh adalah caj dan pendapatan pemandu setelah semua di atas ditolak.
2. Kenaikan harga bahan api yang diguna teksi; CNG dan Petrol.
3. Kos penyelengaraan meliputi penyelenggaraan berjadual, hawa dingin, CNG, meter teksi, tayar, bateri, kos pembersihan dan baik pulih kenderaan.
4. Kos operasi pula merangkumi insurans kereta, insurans kemalangan peribadi, cukai jalan, pemeriksaan berjadual Puspakom, yuran pemeriksaan, bayaran lesen dan juga penyelenggaraan terminal kad kredit.
5. Kos buruh adalah caj dan pendapatan pemandu setelah semua di atas ditolak.
Kini pihak
SPAD telah merumuskan satu kaedah di dalam semakan ke atas tambang teksi
bermeter yang merangkumi semua komponen kos teksi di dalam menanggani rungutan
pengguna teksi bermeter untuk kepuasan semua.
Flag Fall...
bertujuan menggalakkan perjalan jarak dekat dengan menawarkan pemandu teksi
pulangan minimum bagi setiap perjalanan. Komponen yang terbabit adalah
kenderaan dan peralatan.
Caj Jarak...
meliputi jumlah kos operasi kenderaan dan kos buruh bagi setiap perjalanan.
Melibatkan komponen Bahan api, Peneyelenggaraan, Buruh dan Kos Tanggungan
(Overhead)
Caj Masa... sebagai
menggalakkan pengambilan penumpang di waktu puncak yang mana pemandu mendapat
pulangan bagi perjalanan semasa kesesakan lalu lintas. Komponen paling asas
yang melibatkan masa terbuang akibat kesesakan jalanraya.
Proses Semakan Tambang Teksi
Pihak SPAD telah membuat pendekatan mendekati orangramai dan
pihak-pihak berkepentingan di dalam sektor industri teksi melalui langkah
menDengar, PenambahBaikan dan meMaklumkan.
1. Dengar; SPAD mendapatkan input-input isu, penyelesaian dan idea dari pelbagai pihak yang berkepentingan di setiap negeri.
1. Dengar; SPAD mendapatkan input-input isu, penyelesaian dan idea dari pelbagai pihak yang berkepentingan di setiap negeri.
2. Penambahbaikan; segala input yang didapati dikaji semula dan
dibuat penilaian ke atas jawapan yang diterima sebagai satu usul. Tindakan
susulan ke atas cadangan kemudian dibincangkan dalam perjumpaan satu dengan
satu dan perjumpaan kecil.
3. Sebagai langkah akhir, pihak SPAD membuat pemakluman keputusan
tambang teksi melalui sesi taklimat, pekeliling, media massa, media sosial,
laman sesawang dan sebagainya kepada semua pihak yang berkepentingan.
Dua kelompok yang sentiasa terlibat di dalam proses ini tergolong
dari kalangan industri teksi dan umum. Industri teksi terdiri daripada
persatuan-persatuan teksi, pemandu dan juga syarikat operator teksi. Manakala
di pihak pengguna terdiri dari kumpulan
pengguna, persatuan pelajar dan belia, kumpulan orang kelainan upaya dan juga
yang penting ialah industri hospitaliti dan pelancongan.
Pengguna dan pemberi perkhidmatan haruslah bijak dan berakal waras
serta bersabar dengan situasi yang sediada.
Janganlah terpedaya dengan dakyah sesetengah pihak yang hanya menangguk
di air keruh tanpa sebarang usaha untuk menyelesaikan keadaan yang merengsakan orangramai apalagi di pihak Kerajaan.
Kerajaan melalui pihak SPAD sentiasa prihatin ke atas segala aspek
sosio-ekonomi rakyatnya. Hanya masa untuk dibuktikan pengharapan ditunai.
No comments:
Post a Comment