Sunday, April 19, 2015

Tak Perlu Bimbang Lagi Dengan MeterOn

Kerapkali kedengaran rungutan di pihak bakal penumpang teksi, terutama kaum perempuan. Kakak-kakak dan makcik mahupun pakcik. Meter tak pasang. Perjalanan menjadi jauh dan mahal dan sebagainya. Malahan sayapun pernah melalui pengalaman sebegitu....kini tidak perlu lagi was-was.

Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) telahpun melancarkan aplikasi mudah alih baru; MeterOn bagi membantu penumpang teksi mendapat perkhidmatan yang lebih memuaskan hati dan berkesan untuk membuat aduan terhadap pemandu teksi yang tidak bertanggungjawab. 

Pengerusi SPAD; YABhg Tan Sri Dato' Seri Dr Syed Hamid Syed Jaafar Albar menjelaskan "...ini bukanlah untuk menghukum pemandu teksi tetapi lebih kepada memberi perkhidmatan lebih baik, supaya pelanggan rasa lebih selamat dalam perjalanan mereka sehingga apabila dalam perjalanan dan kita mengalami kecemasan, aplikasi ini juga mampu menghantar mesej SOS kepada SPAD dan seterusnya ke polis."

Aplikasi ini mampu beroperasi dengan Android dan iOS sistem - Android 4.0.3 dan ke atas, iOS 7.1 dan terkini.

Antara ciri-ciri utama aplikasi termasuklah sistem pengesahan pemandu yang membolehkan penumpang melakukan pemeriksaan terhadap latar belakang pemandu tertentu ini hanya dengan memasukkan plat pendaftaran teksi. Maklumat seperti kesalahan terdahulu (jika ada), aduan atau maklum balas dengan penumpang dan maklumat berkaitan sebelum ini turut dipaparkan. Sekiranya tiada maklumat yang dipaparkan, jelas pemandu tersebut bukanlah pemandu yang sah dan mesti dilapurkan segera.

Dengan meletakkan plat pendaftaran teksi - sistem aplikasi ini dapat menyediakan satu laporan yang terperinci pemandu teksi, termasuk tempoh sahlaku kad dan nombor pendaftaran syarikat.

Ciri-ciri lain termasuk fungsi pengesan perjalanan yang menggunakan sistem GPS telefon untuk mengesan perjalanan seseorang - maklumat yang boleh dikongsikan dengan kenalan di telefon pengguna. Sistem telah meletakkan tapak perjalanan "breadcrumbs" bagi membolehkan pengesanan mudah jika penumpang gagal sampai ke destinasinya.

Penumpang yang berpotensi juga boleh menggunakan ciri anggaran tambang untuk membantu mengira kos perjalanan dengan log masuk tempat asal dan destinasi. Tambangnya dikira berdasarkan penggunaan meter Teksi Bajet, TEKS1M, Premier dan Eksekutif serta kereta sewa sahaja. 

Setelah tamat perjalanan berkata, penumpang boleh menilai pemandu pada skala satu hingga lima melalui ciri penarafan. Penumpang juga boleh menandakan turun pada apl sama ada pemandu yang dinyatakan di atas bekerja meter. Sekiranya pemandu yang gagal berbuat demikian, penumpang boleh membuat aduan melalui ciri maklum balas.

Sekiranya berlaku kecemasan, fungsi MeterON SOS membolehkan penumpang untuk membuat panggilan kecemasan kepada kenalan melalui telefon, pihak polis atau SPAD. Ciri SOS juga membolehkan penumpang untuk menghantar mesej yang telah ditentukan yang mengandungi maklumat yang berkaitan dengan teksi dan pemandu kepada kenalan.

Penumpang yang merancang untuk menggunakan aplikasi MeterOn dinasihatkan untuk mendaftar akaun mereka agar aduan atau maklum balas dapat diproses lebih cepat dengan perkongsian maklumat yang relevan. Pengguna juga boleh menggunakan aplikasi MeterOn tanpa nama tetapi aduan hanya akan diproses jika maklumat yang diperlukan disediakan.

Anda boleh mendapatkan MeterOn dari iOS App Store atau Google Play.

Jom naik teksi. Tak perlu risau lagi. Kuasa di tangan Akak!

No comments:

Post a Comment