Sunday, May 24, 2015

Bas Ekspres dan Musim Perayaan...Jangan Naikkan Tambang!

Musim perayaan semakin hampir. Seperti lazimnya berpusu-pusulah rakyat di perantauan akan mengambil peluang untuk balik kampung. Para pelajar yang jauh di menara gading mengambil masa untuk bertemu ibubapa di kampung. Yang bekerja di kotaraya bakal turut mengambil cuti panjang dari bekerja untuk bersama keluarga dan merehatkan badan.
Ruang sebegini turut membuka pintu rezeki bagi mereka yang terlibat di dalam industri pengangkutan lebih-lebih lagi industri pengangkutan awam darat negara. Teksi, bas ekspres lebih lagi menjadi pilihan masyarakat umum untuk tiba ke destinasi masing-masing.

Melihatkan golongan industri teksi telahpun dibenarkan kenaikan harga tambang, kini para pengusaha bas ekspres turut memohon agar mereka dibenarkan menaikkan tambang. Pun begitu, Persatuan Pengusaha Bas Ekspres Melayu Semenanjung Malaysia (PEMBAWA) dalam usaha memohon Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) mengkaji semula harga tiket bas, belum lagi mendapat maklumbalas rasmi yang berkaitan.

Ketua Jabatan Penguatkuasa SPAD; YBhg Datuk Che Hasni Che Ahmad telahpun memberi amaran kepada pengusaha bas ekspress agar tidak mengambil kesempatan menjual tiket bas dengan harga lebih mahal terutamanya pada musim-musim perayaan sebelum sebarang kenyataan rasmi SPAD.

Pihak SPAD menegaskan sekiranya ada pihak pengusaha bas yang didapati bersalah menaikkan harga tiket, akan dikenakan tindakan di bawah Seksyen 205 (1) Akta Pengangkutan Awam Darat 2010 (Akta 715) yang mana hukuman maksimum sebanyak RM 50,000 atau penjara tidak lebih lima tahun atau kedua-duanya jika disabitkan bersalah.

Perkara menaikan harga tiket sesukahati ini tidak boleh dibiarkan, jika dibiarkan ia akan menjadi melarat dan menyusahkan penguna yang lain.

Kerjasama para pengguna perkhidmatan bas ekspres amatlah dihargai di dalam memastikan sebarang salahlaku melibatkan kenaikan harga tambang bas dilapurkan dengan kadar segara agar pihak berkenaan dapat menangganinya.


SPAD boleh dihubungi di :

Nombor talian: 1800- 88- SPAD (7723) atau 
Twitter: @SPADchannel atau @AduanSPAD. 

Pengguna juga boleh membuat pengaduan di Facebook rasmi SPAD https://www.facebook.com/SPAD.my


No comments:

Post a Comment