Wednesday, June 24, 2015

Pusat Selera Malaysia Kedua Di Arab Saudi

Ketika di Jeddah, Arab Saudi dalam lawatan kerja,  YAB Perdana Menteri Dato' Seri Najib Tun Razak telah berkesempatan melancarkan dengan menandatangai plak Restoran Felda D’Saji cawangan Jeddah di Tahlia Street, cawangan kedua selepas Makkah, disaksikan Pengarah Eksekutif Kanan Felda D’Saji Sdn Bhd, En. Ahmad Zaki Abdullah.

Perdana Menteri seterusnya menyertai tetamu yang lain menikmati hidangan di restoran itu yang terletak di hab komersial paling eksklusif di Arab Saudi iaitu Tahlia Street. Tahlia Street menjadi pilihan jenama-jenama terkemuka dunia dengan barisan kedai-kedai bertaraf butik dan berkelas tinggi.

Najib turut ditemani Menteri Luar; Dato' Seri Anifah Aman, Menteri Dalam Negeri Dato' Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, Menteri Pertahanan; Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri; Mejar Jeneral (B) Dato' Seri Jamil Khir Baharom dan Duta Besar Malaysia di Arab Saudi; Tn Zainol Rahim Zainuddin di


pelancaran restoran tersebut.

Pada Disember 2013, cawangan Restoran Felda D’saji yang pertama memulakan operasi di Menara al-Safwa bersebelahan Masjidil Haram dilancarkan oleh YAB Datol Seri Najib. 

Ahmad Zaki berkata restoran D’Saji di Makkah terletak di sebuah medan selera, sedangkan cawangan Jeddah ini menggunakan bangunan yang disewa. Mampu menempatkan 112 orang pelanggan, dijangka dapat menarik pelanggan bukan sahaja dari Malaysia dan Asia malah ingin memanfaatkan kedudukan Jeddah yang menjadi pintu masuk ke Arab Saudi.

Restoran D’Saji cawangan Jeddah mensasarkan perolehan RM2.5 juta setahun menerusi konsep ‘fine dining'. Sejak pintu restoran dibuka 1 Mei lalu, sambutan pelanggan (lebih dari 70% merupakan pelanggan tempatan), amatlah menggalakkan dengan purata hingga 5,000 pelanggan telah berkunjung.

Restoran ini menghidangkan makanan ala Malaysia dan paling mendapat sambutan ialah nasi lemak, mi mamak, roti canai dan teh tarik dan dijangka terus positif dalam bulan Ramadan ini. FELDA telah peruntukan RM1.5 juta sebagai modal untuk operasi restoran D’Saji di Jeddah, sambung Ahamad Zaki.

No comments:

Post a Comment