Wednesday, June 24, 2015

KL-Pulau Pinang Dalam Masa 3 Jam Dengan ETS

Tiga jam perjalanan menggunakan perkhidmatan keretapi elektrik (ETS) yang menghubungkan Kuala Lumpur ke Butterworth akan beroperasi pada bulan Julai tahun ini. Laluan yang bakal diteruskan hingga ke Padang Besar dan menagambil masa perjalanan 4 jam satu laluan.

Berita ini merupakan satu khabar yang menyenangkan kepada pengguna perkhidmatan alternatif yang lain seperti bas ekspres.  


Perkhidmatan ETS yang menghubungkan Kuala Lumpur dan Butterworth akan siap digunakan pada bulan depan, kata Menteri Pengangkutan; YB Dato' Seri Liow Tiong Lai.

Pemimpin-pemimpin kerajaan Persekutuan dan negeri Perak akan mencuba percubaan itu dari dari Ipoh ke Kuala Lumpur untuk melihat sendiri keberkesanan perkhidmatan sebelum ia beroperasi sepenuhnya.

"ETS akan merupakan rahmat bagi penduduk yang tinggal di sepanjang laluannya. Saya akan mengumumkan apabila ia akan dibuka kepada orang ramai pada 9 Julai dan pakej-pakej dan jadual perjalanan yang akan ditawarkan, " menurut kata Liow.

Liow, yang juga Presiden MCA. berkata demikian selepas merasmikan mesyuarat agung tahunan MCA Lumut di Kampung Selamat di sini, pada hari Ahad baru ini.

Perjalanan baru ini mampu memuatkan kira-kira 350 orang ke Pulau Pinang dari Kuala Lumpur dan mempunyai 10 set koc baru menjelang Januari 2016 bagi perjalanan hingga ke Padang Besar, Perlis kelak.

Set koc keretapi tersebut dihasilkan oleh syarikat kereta api yang berpangkalan di China iaitu CSR Zhuzhou, yang juga membina 'Class 92 trains' untuk laluan Komuter KTMB. Tiga set akan memulakan perjalanan mereka pada laluan KL-Butterworth pada bulan Julai 2015. Manakala baki tujuh lagi akan digunakan secara berperingkat menjelang Januari 2016.

Keretapi ETS ini mampu bergerak pada kelajuan 160 kph berbanding model keretapi sediada hanya berkelajuan 140 kph. Berpandukan itu, masa perjalanan dijangka selama 3 3 jam berbanding 7 jam denagn  keretapi sediada. Semua ini adalah sebahagian daripada usaha yang lebih besar untuk menghubungkan Kuala Lumpur ke Padang Besar melalui projek landasan berkembar elektrik.

Dilaporkan bahawa laluan sepanjang 329km dari Ipoh-Padang Besar akan diserahkan kepada Kementerian Pengangkutan menjelang akhir tahun ini. Apabila siap nanti perkhidmatan ETS dari Padang Besar, Perlis ke Kuala Lumpur bakal memakan masa hanya 4 jam 15 minit berbanding kira-kira 12 jam menerusi perkhidmatan lokomotif diesel.

Menurut satu laporan China Daily memetik CSR Zhuzhou Electric Locomotive Co (CSR ZELC) dalam kenyataannya, kereta api ini akan digunakan di sepanjang laluan 900 km yang akan datang antara Padang Besar dan Johor Baru.

No comments:

Post a Comment