Lantaran itu Singapura 'terkejut' dengan kenyataan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) bahawa ia telah memilih untuk menamatkan terminal HSR di Kompleks Kastam (CIQ) di Johor Baharu dalam satu kenyataan oleh Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) SPAD, Tn Tn. Mohamad Nur Ismal Mohamed Kamal.
Tahun
lepas, Malaysia memutuskan untuk menempatkan terminal HSR Kuala Lumpur di
Bandar Malaysia, manakala MOT berkata Singapura akan mempunyai terminal di
Jurong East.
Bagaimanpun
SPAD menjelaskan bahawa kenyataan CEOnya,Tn. Mohamad Nur telah disalah tulis
oleh pihak media negara itu berhubung projek HSR antara Kuala
Lumpur dengan Singapura.
Turut dikongsikan melalui The Edge Malaysia yang
diterbitkan Isnin lepas, Tn Mohamad Nur sebagai berkata bahawa SPAD mencadangkan
terminal kereta api laju itu berakhir di Kompleks Kastam (CIQ) Johor Bahru, dan
bukan di Jurong East.
"Seperti mana kami ingin membangunkan Bandar
Malaysia, mereka mahu menggunakan projek ini untuk memacu pembangunan di Jurong
East. Daripada perspektif kami, dengan mengakhiri laluan tersebut di CIQ,
keseluruhan projek ini akan berada dalam sempadan negara kita dan kita akan
mempunyai lebih banyak kawalan ke atasnya. Ia lebih dekat dengan Orchard Road atau
Central Business District (CBD) Singapura berbanding Jurong East. Namun tentunya,
kita harus mengambil kira pertimbangan ekonomi dan komersial Singapura untuk
mencapai satu persetujuan.” kata beliau.
SPAD
mencadangkan terminal kereta api laju itu berakhir di kawasan Central Business
District (CBD) Singapura, kerana ia lebih dekat dengan Orchard Road berbanding
Jurong East.
Memandangkan projek kerjasama ini yang bakal
memanafaatkan keduadua buah Negara, maka masing-masing perlu bertimbang rasa
terumtamnya melihatkan aspek kesempadanan, pengawalan dan kepentingannya.
Pengerusi SPAD, YABhg Tan Sri Dato' Seri Dr Syed Hamid Syed Jaafar Alba, juga turut
menjelaskan kepada MediaCorp bahawa kedua-dua agensi pengangkutan itu perlu
melaksanakan persetujuan yang dicapai para pemimpin kedua-dua negara.
Bagaimanapun Kementerian Pengangkutan Singapura (MOT) berpandangan
menghentikan terminal khidmat kereta api laju itu di Johor Bahru tidak akan
memenuhi matlamat projek itu untuk menyediakan sistem pengangkutan yang cepat
antara kedua-dua negara.
No comments:
Post a Comment