Sunday, June 21, 2015

Singapura Salah Tanggap HSR

Menjawab pertanyaan satu soalan dari media, jurucakap Kementerian Pengangkutan (MOT) Singapura berkata projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR) yang menghubungkan Kuala Lumpur dan Singapura telah dipersetujui oleh kedua-dua negara pada satu Pemukiman Pemimpin 2013, dengan kajian dilaksanakan oleh kedua-dua negara berkenaan. 

Lantaran itu Singapura 'terkejut' dengan kenyataan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) bahawa ia telah memilih untuk menamatkan terminal HSR di Kompleks Kastam (CIQ) di Johor Baharu dalam satu kenyataan oleh Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) SPAD, Tn Tn. Mohamad Nur Ismal Mohamed Kamal.

Tahun lepas, Malaysia memutuskan untuk menempatkan terminal HSR Kuala Lumpur di Bandar Malaysia, manakala MOT berkata Singapura akan mempunyai terminal di Jurong East.
Bagaimanpun SPAD menjelaskan bahawa kenyataan CEOnya,Tn. Mohamad Nur telah disalah tulis oleh pihak media negara itu berhubung projek HSR antara Kuala Lumpur dengan Singapura.
Turut dikongsikan melalui The Edge Malaysia yang diterbitkan Isnin lepas, Tn Mohamad Nur sebagai berkata bahawa SPAD mencadangkan terminal kereta api laju itu berakhir di Kompleks Kastam (CIQ) Johor Bahru, dan bukan di Jurong East. 
"Seperti mana kami ingin membangunkan Bandar Malaysia, mereka mahu menggunakan projek ini untuk memacu pembangunan di Jurong East. Daripada perspektif kami, dengan mengakhiri laluan tersebut di CIQ, keseluruhan projek ini akan berada dalam sempadan negara kita dan kita akan mempunyai lebih banyak kawalan ke atasnya. Ia lebih dekat dengan Orchard Road atau Central Business District (CBD) Singapura berbanding Jurong East. Namun tentunya, kita harus mengambil kira pertimbangan ekonomi dan komersial Singapura untuk mencapai satu persetujuan.” kata beliau.
SPAD mencadangkan terminal kereta api laju itu berakhir di kawasan Central Business District (CBD) Singapura, kerana ia lebih dekat dengan Orchard Road berbanding Jurong East.
Memandangkan projek kerjasama ini yang bakal memanafaatkan keduadua buah Negara, maka masing-masing perlu bertimbang rasa terumtamnya melihatkan aspek kesempadanan, pengawalan dan kepentingannya.

Pengerusi SPAD, YABhg Tan Sri Dato' Seri Dr Syed Hamid Syed Jaafar Alba, juga turut menjelaskan kepada MediaCorp bahawa kedua-dua agensi pengangkutan itu perlu melaksanakan persetujuan yang dicapai para pemimpin kedua-dua negara.


Bagaimanapun Kementerian Pengangkutan Singapura (MOT) berpandangan menghentikan terminal khidmat kereta api laju itu di Johor Bahru tidak akan memenuhi matlamat projek itu untuk menyediakan sistem pengangkutan yang cepat antara kedua-dua negara. 

No comments:

Post a Comment