Wednesday, July 01, 2015

ETS Menantikan Kelulusan Operasi

Tempoh hari penulis telah memuatkan berita gembira buat penggemar perkhidmatan keretapi yang bakal melalui fasa evolusinya dari keretapi locomotif disel kepada keretapi berjana elektrik; perkhidmatan tren eletrik (ETS). Lebih pantas, Menjimatkan masa perjalanan, jadual perjalanan yang bertambah dan pastinya lebih ergonomik dan mesra hijau. ETS dijangka dilancarkan pada dalam bulan Julai selari dengan migrasi warga kota dalam aktiviti balik kampung sepanjang sambutan perayaan Hari Raya Aidil Fitri 

Namun terkini, ETS Kuala Lumpur-Padang Besar hanya boleh beroperasi selepas mendapat kelulusan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) di dalam satu kenyataan yang dipetik dari Pengerusinya Tan Sri Dato' Seri Dr Syed Hamid Syed Jaafar Albar bahawa ETS masih dalam proses pemeriksaan tren dan landasan dan belum boleh beroperasi.

Menurut beliau, SPAD sudah memaklumkan mengenai penangguhan operasi kepada KTMB dan kelulusan hanya diberikan selepas pihaknya menentukan keselamatan awam yang menggunakan perkhidmatan itu.

“Kita telah memberitahu mereka (penangguhan operasi). Tapi kalau mereka (KTMB) langgar undang-undang, kita terpaksa ambil tindakan. Kita perlu periksa beberapa landasan dan tren mereka,” kata Tan Sri Syed Hamid.


Pada Khamis lepas, KTMB mengumumkan perkhidmatan ETS sejauh 329 kilometer itu akan mula beroperasi hari ini dan boleh digunakan orang ramai yang ingin pulang ke utara bagi menyambut Aidilfitri.

Dalam pada itu, Syed Hamid berkata SPAD dijangka mengeluarkan sebanyak 400 Lesen Perubahan Sementara (LPS) untuk perkhidmatan bas tambahan sempena Aidilfitri ini. KTMB turut telah memaklumkan pertambahan koc bagi semua perjalanan sepanjang tempuh 10hb - 17hb Julai yang telah habis dijual.
    
"Pada tahun lepas kita mengeluarkan lebih 300 LPS dan kita jangka tahun ini kita akan keluarkan lebih atau sama bilangan dengan jumlah LPS yang dikeluarkan tahun lepas," katanya.
    
Berkenaan tambang bas, beliau berkata sebarang kenaikan tambang perkhidmatan awam mesti diluluskan di peringkat Kabinet terlebih dahulu.

No comments:

Post a Comment