Sunday, July 05, 2015

Usahasama Di Vietnam Bakal Menguntungkan

FGV mengumumkan kerjasama dengan peneraju industri konfeksi di Vietnam, Kinh Do Corporation dan penyedia penyelesaian serantau bagi logistik bersepadu, Indo Trans Logistics Corporation (ITL).

Perkongsian ini bakal tertumpu kepada pengeluaran, penjualan, pemasaran dan pengedaran minyak khusus dan barangan pengguna berasaskan minyak sawit yang dibungkus bagi pasaran Vietnam. Kinh Do Corporation menguasai 80% sektor pasaran minyak masak di Vietnam menerusi 51% pegangannya di dalam Vietnam Vegetable Oils Industry Corporation (Vocarimex); pengeluar minyak masak utama.

Bagaimanapun kerjasama ini akan dimuktamadkan dalam tempoh enam bulan dengan penubuhan syarikat usahasama di mana kedua-dua Kinh Do dan FGV memegang 40 peratus pegangan setiap satu, manakala ITL dan syarikat-syarikat sekutu lain memegang baki pegangan selebihnya.

Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGV) yakin akan meraih pulangan dua angka daripada pelaburannya dalam produk pengguna berasaskan minyak sawit di Vietnam itu. Berdasarkan perangkaan ekonomi Vietnam menunjukkan jumlah penduduk ketiga terbesar di ASEAN seramai 90 juta orang, merupakan pengimport ke-13 terbesar minyak sawit. Faktor ini mengesahkan keperluan pihak syarikat untuk membina kemudahan pengadunan dan pemprosesan bagi mengadun minyak sawit dengan minyak kacang tanah di negara tersebut dengan minyak sawit mentah sebagai bahan mentah dibawa dari Malaysia.  

“Dengan bekerjasama bersama pemain-pemain utama industri yang telah pun mempunyai pelanggan, kami boleh bertapak kukuh di Vietnam,” berikut kata Ketua bahagian kluster hiliran sawit FGV; Datuk Zakaria Arshad. FGV membuat penerokaan ke satu daripada pasaran pengguna minyak sawit terbesar dengan pertumbuhan penduduk tinggi dan penggunaan minyak sayuran yang besar. 

FGV berharapkan kepada faktor penduduk yang ramai dan penggunaan tinggi minyak sayuran di Vietnam. "Margin tinggi boleh dijangkakan di Vietnam. Tidak seperti Malaysia, yang minyak masak disubsidikan, harga minyak masak di Vietnam lebih tinggi kerana ia berdasarkan kepada kuasa pasaran," katanya;agi.

Satu unjuran rasmi menyatakan pengguna minyak sayuran Vietnam dijangka meningkat kepada 16 kilogram seorang setiap tahun menjelang 2020. Melihatkan itu pengimport utama dari Malaysia dan Indonesia mempertaruhkan unjuran ini kerana minyak sawit menyumbang 70 peratus daripada pasaran minyak sayuran di Vietnam.

Minyak sawit menjadi pilihan berteraskan kesedaran pengguna mengenai manfaat kesihatannya dan harganya yang lebih kompetitif walaupun terdapat minyak sayuran lain dalam pasaran Vietnam.

No comments:

Post a Comment