Monday, October 19, 2015

MCA Menapak Ke Depan Menangkis Dakyah Pembangkang

Kehidupan rakyat yang berbilang masyarakat di Malaysia telah berzaman menerima kenyataan di Bumi bertuah ini, pelbagai kaum, Agama dan fahaman dapat hidup selesa berbanding negara luar yang walaupun dominannya satu kaum atau satu Agama masih menghadapi masalah perkauman walau telah lama menjadi negara berdaulat.

Berbedanya di Malaysia, masyarakat lain dikongsikan peluang ekonomi, kuasa politik, bahasa, fahaman Agama, mempunyai identiti sebagai warganegara menentukan halatuju negara secara koletif dan bersama. Walaupun demikian tidak dinafikan ada situasi di mana ada kekurangan akibat perbedaan amalan budaya sejak negara berdaulat dengan MERDEKA dari pentadbiran British pada tahun 1957 dan kemudiannya meluaskan wilayah dengan kemasukan Singapura, Sabah dan Sarawak pada tahun 1963 menjadi sebuah negara bernama Persekutuan Malaysia atau lebih dikenali sebagai Malaysia.

Apapun ketenangan itu tidak lama, dengan pemisahan Singapura dari Malaysia, parti serpihan People's Action Party (PAP) teleh membenihkan Democratic Action Party (DAP) di dalam senario politik Malyasia dengan falsafah Malaysian Malaysia yang diilhamkan mendiang Lee Kuan Yew yang menjuruskan pemisahan Singapura pada tahun 1965 itu yang turut mencabar Hak Keistimewaan Orang Melayu menurut Perkara 153, Perlembagaan Persekutuan.

Asakan demi asakan DAP pimpinan Lim Kit Siang mentintakan sejarah hitam di dalam demokrasi negara pada 13hb Mei 1969. Sentimen perkauman yang ditanam DAP bergolak hingga menjadi satu mimpi ngeri dengan kemenangan demi kemenangan kerusi di Parlimen mahupun di Dewan Undangan Negeri yang tertentu. Lebih mengaibkan apoabila sentimen ini bagai mendapat suntikan tenaga dengan Anwar Ibrahim dijulang sebagai Ketua Umum Pembangkang, bagai meluap-luap perkauman dan menabur fitnah menjadi senjata untuk menentukan siapa yang berkuasa.

Malayan Chinese Association yang kini berubah kepada Malaysian Chinese Association (MCA) sebagai parti kedua terbesar di dalam barisan Nasioanal (BN) turut menggembeling usaha bersama United Malays Nation Organisation (UMNO) menentang sentimen perkauman yang dimainkan DAP mulai kehilangan pengaruh ke atas kejayaan polemik DAP ke atas masyarakat Cina terutama meraka yang tinggal di dalam kawasan bandar sejak Pilihanraya Umum tahun 2008.

Bagaimanapun MCA mulai bingkas untuk menanggani ketirisan pengaruh itu. Lebih jelas lagi pada Pilihanraya Umum tahun 2013, MCA menolak pelawaan ke dalam Kabinet Kerajaan Malaysia, sebelum kepimpinan tertinggi MCA mendapat solusi dan sokongan yang lebih memberansangkan dari kalangan masyarakat Cina untuk sama-sama mentadbir negara.

Di dalam Perhimpunan Agung Tahunan MCA Ke-62 yang baru lalu, dengan harapan yang dicetuskan Perdana Menteri merangkap Presiden BN; YAB Dato' Sri Mohd Najib komponen BN kembali berpadu tenaga dan bersatu hati menangkis dakyah negatif Pembangkang telah disambut baik oleh Presiden MCA, Dato' Sri Liow Tiong Lai, barisan kepimpinan tertinggi MCA dan perwakilannya.

MCA telah memulakan pelbagai program mendekati golongan muda mencari pelapis yang jitu dengan naluri perpaduan. Program santai ke kawasan pedalaman dan mendekati suara hati rakyat turut menggambarkan ketelusan dan seriusnya gerak kerja MCA mendepani persepi negatif dan hasutan berbahaya pihak Pembangkang dari masa ke semasa. 

Ini jelas kerana, merudumnya sokongan kepada MCA banyak dari akibat maklumat yang tidak jelas atau sampai dan berjaya mengkaburi pemikiran pengundi dan rakyat tertipu pada janji-janji perubahan oleh Pembangkang sehingga pada PRU 13, MCA hanya mampu memenangi 7 kerusi Parlimen berbanding 15 pada PRU12.

MCA adalah rakan karib di dalam komponen BN yang telah membuktikan kesetiaan kepada pentadbiran Negara. Sebaliknya kemenangan besar Pembangkang sehingga berjaya menguasai negeri-negeri seperti Pulau Pinang dan Selangor membuktikan mereka menggunakan sentimen perkauman dan persepsi songsang untuk menindas masyarakat lain; Melayu dan India. Pastinya ini adalah gambaran jelas, demokrasi Pembangkang hanyalah satu retorik dan sandiwara politik.

Amalan toleransi MCA dan komponen di dalam Barisan Nasional adalah pasti dan terbukti. Ia menjadi teras yang utuh mengharungi badai pembangunan Negara sejak penggabungan tiga pasti dominan ketika itu di dalam ujian pertama pada tahun 1952 ketika Piliharaya Majlis Bandaraya Kuala Lumur di mana parti perikatan yang kini bertukar nama Barisan Nasional pada tahun 1973, memperolehi kemenangan yang memberansangkan.
Sifat tegur-menegur dan keterbukaan MCA dan lain-lain komponen adalah elemen terpenting yang hanya meneguhkan semangat kepartian. Krisis yang sedang melanda Pembangkang mengukuhkan sifat-sifat amalan BN hanya satu bayangan yang dimainkan mereka untuk terus berkuasa tanpa kepentingan pembangunan negara dan harmoni rakyat menjadi keutamaan.
Lantaran inilah tika terbaik, MCA menggorak langkah mengaut kembali kepercayaan masyarakat Cina bersama UMNO dan komponen yang lain di dalam BN menguasai pentadbiran negara, mencapai agenda yang lebih besar demi rakyat, demi negara demi demi semangat Muhibbah.
Kepada Dato' Sri Liow Tiong Lai bersama Timbalan Presiden MCA, Datuk Ir. Dr. Wee Ka Siong dan barisan kepimpinan MCA, pastinya masyarakat Cina dan rakyat umumnya menantikan kejayaan resolusi yang dipamirkan sepanjang Perhimpunan Agung Tahunan MCA Ke-62 itu di dalam PRU14 nanti. Teruskan...!!!

No comments:

Post a Comment