Wednesday, December 16, 2015

Gempak Keluarga FELDA, Meriah!!!

Pada 28hb November yang lalu, warga FELDA di Wilayah Segamat telah diraikan dengan kemeriahan "Gempak Keluarga FELDA" di Felda Palong Timur, Johor. Usaha yang disemangatkan Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA), FELDA Global Ventures Holdings Berhad (FGV) dan Yayasan Felda bersama Astro Malaysia Holdings Berhad (Astro) telah mengadakan siri penjelajahan “Gempak Keluarga FELDA” di sepuluh lokasi utama rancangan Felda seperti di Felda Wilayah Terengganu; Felda Wilayah Trolak, Perak; Felda Wilayah Raja Alias, Negeri Sembilan dan Felda Wilayah Kuantan, Pahang yang mensasarkan kepada pelanggan Astro dan warga FELDA dan sekitarnya berbentuk karnival sebagai satu tanggungjawab sosial korporat badan tersebut.

Gempak Keluarga Felda telah membuka tirainya di Stadium Mini Pendang, Kedah pada 1 Ogos 2015 dilancarkan oleh Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato’ Razali Ibrahim dan turut dihadiri Pengerusi Kumpulan Felda Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad, Pengarah Besar FELDA, Dato’ Hanapi Suhada, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan FGV, Dato’ Mohd Emir Mavani Abdullah, Pengarah Hal Ehwal Komuniti Astro, Datuk David Michael Yap, Pengarah Urusan dan Ketua Eksekutif Yayasan Felda, Dato’ Sri Dr. Emel Faizal Mohd Mokhtar dan Naib Presiden Bahagian Perniagaan Melayu Astro, Khairul Anwar Salleh.
Di FELDA Palong Timur, karnival kali ini telah dirasmikan sendiri oleh Pengerusi Kumpulan FELDA; Tan Sri Mohd Isa Bin Hj. Abdul Samad. Maka pastinya kemeriahan dan kebersamaan yang disuarakan golongan anak muda, Majlis Belia FELDA Malaysia (MBFM) Wilayah Segamat telah didengari dan dipenuhi pihak penganjur.

Pelbagai aktiviti berkonsepkan kekeluargaan telah disusunkan kepada para pengunjung yang hadir ke Gempak Keluarga FELDA ini yang menampilkan kepelbagaian dan variasi serta sesuai bagi setiap peringkat umur dari kanak-kanak ke golongan dewasa megikut zon-zon yang telah diilhamkan. Para pengunjung berpeluang untuk menyuarakan sebarang soalan kepada peserta program Pencetus Ummah atau Imam Muda di slot ’Anda Tanya PU / Imam Muda Jawab’, belajar dengan lebih lanjut mengenai ’Seni Khat’ dan teka & jawab di slot ’Kuiz Agama’ di Zon Islamik @ Salam Muslim. Pengunjung juga boleh bertemu dengan pelawak-pelawak popular tanah air dan barisan artis-artis terkemuka.
Di Zon Lifestyle, para pengunjung telah berpeluang melibatkan diri dengan pertandingan-pertandingan berbentuk interaktif seperti Pertandingan Menghias Kek, Pertandingan Mencipta Resipi Bonda (Master Chef), Limbo Rock dan banyak lagi. Setiap pertandingan ini bakal diberikan suntikan tempatan apabila turut melibatkan wakil-wakil dari komuniti FELDA untuk tampil menjadi pengadil. 

Paling menariknya, dalam mencungkil bakat baru, program ’Bintang FELDA Akhir’ menyaksikan juara yang dinobatkan membawa pulang hadiah menarik sumbangan pihak penaja.
Kesempatan program ini dapat berjaya mengetengahkan para usahawan generasi FELDA serta mempekenalkan produk – produk mereka ke khalayak ramai dengan lokasi berdekatan bandar-bandar utama yang mana terdapat lebih 30,000 usahawan generasi FELDA yang terlibat dalam Perusahaan, Perniagaan, perdagangan, Tanaman, Akuakultur, Kraf, Ternakan.Tambahan pula usaha ini membantu membantu FGV dan Kumpulan Felda untuk mendekati serta beramah mesra dengan orang ramai khususnya golongan peneroka.

Kerjasama dengan Astro ini dilihat mampu memberi impak kepada ekonomi di 10 lokasi FELDA yang akan dijelajahi, menawarkan peluang perniagaan kepada penduduk tempatan selain menarik pelancong luar sepanjang program.

No comments:

Post a Comment