Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ
ٱلرَّحِيم
Didahulukan dengan Segala pujian bagi Allah, Tuhan sekelian alam.
Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para
sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti pesanan Baginda hingga ke hari Kiamat.
Dewasa ini Islam kerap menjadi topik perdebatan dan persoalan negatif
di kalangan anggota masyarakat dilontarkan dari kota minda mereka walaupun
dalam kekurangan ilmu apalagi mereka mendakwa penyuluh Agama namun begitu daif mengukuhkan.
Islam adalah mesej Allah S.W.T kepada seluruh umat manusia di serata dunia dan
di setiap zaman yang diakui sebagai “The Way of Life” atau Ad Deen.
Wahyu yang diturunkan Allah S.W.T melalui al- Quran dan dihuraikan oleh as-Sunnah oleh Baginda Rasullullah SAW adalah landasan yang tepat dan
jelas di dalam meniti kehidupan di alam Fana menuju ke Jannah. Berzaman lamanya
sedari kemunculan Islam sehingga kini terus menggungguli rupabentuk peradaban
manusia. Agama Islam amat bersifat dinamik dengan objektif atau maqasid yang
jelas dan bertepatan dengan hidup manusia sejagat akan pertanggungjawabannya sesama
insan, makhluk lain, alam semesta dan kepada Allah S.W.T; Tuhan Maha Agung Lagi
Mengetahui dan Mengasihani.
Apa yang dimaksudkan “Maqasid Syariah”?
Secara literalnya, “Maqasid” membawa pengertian kepada – kehendak,
matlamat atau tujuan. Sebagai mewujudkan kebaikan (manafaah) dan menolak
keburukan serta menghilangkan kemudaratan (mafsadah).
Manakala “Syariah” – adalah syariat Islam atau syariat Allah S.W.T.
Sayugia itu, Maqasid Syariah membawa pengertian kepada tujuan atau
maksud mengapa Allah S.W.T menurunkan
sesuatu hukum. Maqasid merupakan matlamat yang ingin dicapai dalam melakukan
sesuatu ibadah. Dalam konteks ini Maqasid Syariah atau juga dikenali sebagai
Maqasid Al-Syariah bermaksud tujuan, natijah atau maksud yang dikehendakki oleh
syarak melalui sumber dalilnya menurut Al-Quran dan Al-Sunnah.
Di dalam Qanun Jinayah Syar'iyyah terdapat 4 jenis hukum iaitu hukuman
Hudud, Qisas, Diyat dan Takzir adalah bertujuan untuk menjaga prinsip
perundangan Islam yang tertakluk di bawahnya lima perkara:
1. Menjaga agama.
2. Menjaga nyawa.
3. Menjaga akal fikiran.
4. Menjaga keturunan.
5. Menjaga harta benda.
Huraiannya :
1. Menjaga agama
Perkara pokok perundangan Islam adalah memelihara Aqidah
orang-orang Islam agar tidak terpesong atau tersimpang dari akidah yang sebenar
dan menjadi murtad. Islam begitu prihatin dan mengasihani walaupun seseorang
itu murtad akan diajak bertaubat terlebih dahulu. Namun masih engkar bertaubat
maka hukuman bunuh akan dikenakan ke atas mereka.
Sabda Rasulullah SAW. yang bermaksud: "Sesiapa yang menukar
agamanya (murtad), maka bunuhlah dia."
Hadis Riwayat Bukhari
2. Menjaga nyawa
Menjaga nyawa, iaitu menjaga jiwa seseorang dari dibunuh termasuklah
menjaga anggota tubuh badan seseorang dari dicederakan atau dirosakkan. Sesiapa
yang membunuh manusia atau mencederakan anggota tubuh badan mereka itu dengan
sengaja wajib dijatuhkan hukuman Qisas (hukuman bunuh) atau Diyat (penalti
mengikut Undang-undang Syariah) .
وَلَكُمْ
فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَاْ أُولِي الأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
Firman Allah SWT. yang bermaksud: "Dan di dalam hukuman Qisas
itu ada jaminan hidup bagi kamu, wahai orang-orang yang berakal fikiran supaya
kamu bertakwa."
Al Quran: Surah 2, al-Baqarah ayat 179
3. Menjaga akal fikiran
Akal yang jelas dan bersih amat ditekankan dalam Islam. Menjauhkan
diri dari terpengaruh dengan meminum arak atau sebarang elemen yang memabukkan
atau mengkhayalkan secara terusnya merosakkan dan tidak mampu mengawal atau memelihara akal fikiran manusia. Mereka yang
meminum arak wajib dijatuhkan hukuman sebat tidak lebih dari lapan puluh kali
sebatan sebagaimana yang telah diriwayatkan.
Saaib bin Yazid r.a berkata : " Apabila peminum arak
dibawakan kepada kami pada zaman Rasulullah SAW, zaman pemerintahan Abu Bakar
dan permulaan zaman Umar al-Khattab, kami memukulnya dengan tangan , kasut dan
serban. Di akhir pemerintahan Umar, mereka dirotan sebanyak 40 kali.
Sehinggalah perbuatan itu berlaku semakin menjadi-jadi dan melampaui batas,
lalu mereka dirotan sebanyak 80 kali."
Hadis Riwayat Bukhari : 6281
4. Menjaga keturunan
Menjaga keturunan iaitu memelihara manusia dari melakukan
perzinaan supaya nasab keturunan, perwalian dan pewarisan anak-anak yang lahir
hasil dari persetubuhan haram itu tidak rosak. Orang yang melakukan perzinaan
dengan langsungnya telah mungkar dan menyebabkan salasilah keturunan dicemari
maka wajib dijatuhkan hukum sebat dan rejam.
Sabda Rasulullah SAW dalam hadisnya yang diriwayatkan `Ubadah bin
As-Somit r.a. yang bermaksud: "Ambillah peraturan daripada aku, ambillah
peraturan daripada aku. Sesungguhnya Allah telah memberi jalan untuk mereka.
Perawan dengan jejaka yang berzina hukumannya disebat sebanyak seratus kali
sebat, dan dibuang negeri selama setahun. Dan janda dengan janda yang berzina
hukumannya disebat sebanyak seratus kali sebat dan direjam."
Hadis Riwayat Muslim dan Abu Daud
5. Menjaga harta benda
Harta benda manusia perlu dijaga dan dipelihara haknya dari
perlakuan kecurian dan ATAU rompakan dengan hukuman potong tangan ke atas
pencuri, dan menjatuhkan hukuman mati atau potong tangan dan kaki kedua-duanya
sekali atau dibuang negeri ke atas perompak. Hukuman ini juga tertakluk kepada
cara rompakan atau jenayah itu dilakukan.
وَالسَّارِقُ
وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُواْ أَيْدِيَهُمَا جَزَاءً بِمَا كَسَبَا نَكَالاً مِّنَ
اللّهِ وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
Firman Allah S.W.T yang bermaksud: "Dan orang lelaki yang
mencuri dan perempuan yang mencuri maka (hukumannya) potonglah tangan mereka
sebagai satu balasan dengan sebab apa yang mereka telah usahakan, (juga
sebagai) suatu hukuman pencegah dari Allah. Dan (ingatlah) Allah maha Kuasa
lagi Maha Bijaksana."
Al Quran, Surah: 5, Al-Maidah ayat 38
إِنَّمَا
جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الأَرْضِ
فَسَادًا أَن يُقَتَّلُواْ أَوْ يُصَلَّبُواْ أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ
وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلافٍ أَوْ يُنفَوْاْ مِنَ الأَرْضِ ذَلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ
فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ
Firman Allah S.W.T lagi yang bermaksud: "Sesungguhnya balasan
orang-orang yang memerangi Allah dan RasulNya serta melakukan bencana kerosakan
di muka bumi (melakukan keganasan merampas dan membunuh orang di jalan ) ialah
dengan balasan bunuh (kalau mereka membunuh sahaja dengan tidak merampas), atau
dipalang (kalau mereka membunuh dan merampas), atau dipotong tangan dan kaki
mereka dengan berselang (kalau mereka merampas sahaja, atau dibuang negeri
(kalau mereka hanya mengganggu ketenteraman awam). Hukuman yang demikian itu
adalah suatu kehinaan di dunia bagi mereka, dan di akhirat kelak mereka beroleh
azab siksa yang amat besar."
Al Quran, Surah: 5, Al-Maidah ayat 33
Dari itu kefahaman konsep “Maqasid Syariah” yang betul serta
meyakini bahawa setiap hukum-hakam yang diturunkan oleh Allah S.W.T kepada
hambaNya dimuka bumi adalah sebaik-baik peraturan. Tujuan Allah S.W.T menghalal
ataupun mengharamkan sesuatu perkara adalah mengandungi sebab musabab yang
munasabah dan sesuai dengan fikiran yang waras dan fitrah manusia.
Terlalu banyak penemuan sains dan kajian manusia didapati bahawa
setiap sesuatu yang diharamkan oleh Allah S.W.T mempunyai alasan yang kukuh dan
bersesuaian dengan kesihatan dan jiwa manusia. Contohnya daging babi diharamkan
di sebabkan terdapat banyak keburukannya, penyelidikan barat turut mengesahkan di
dalam daging Khinzir mengandungi cacing pita yang merbahaya untuk kesihatan
diri manusia dan hikmah pengharaman daging babi kerana adanya cacing pita.
Firman Allah S.W.T, dalam Al-Quran di antaranya:
إِنَّمَا
حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنزِيرِ وَمَا أُهِلَّ
بِهِ لِغَيْرِ اللّهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلاَ عَادٍ فَلا إِثْمَ
عَلَيْهِ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
Maksudnya : “Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu
memakan bangkai, darah, daging babi dan binatang-binatang yang disembelih tidak
kerana Allah maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang dia tidak
mengingininya dan tidak pula melampaui batas (pada kadar benda yang dimakan
itu),, maka tidaklah dia berdosa. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha
Mengasihani.
Al Quran: Surah 2, al-Baqarah ayat 173
Diperkuatkan lagi dengan FirmanNya yang berikut:
الْيَوْمَ
أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ حِلٌّ
لَّكُمْ وَطَعَامُكُمْ حِلٌّ لَّهُمْ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ
وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ إِذَا
آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ وَلاَ مُتَّخِذِي
أَخْدَانٍ وَمَن يَكْفُرْ بِالإِيمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِي
الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ
Maksudnya : “Pada masa ini dihalalkan bagi kamu (memakan makanan)
yang lazat-lazat serta baik-baik. Dan makanan (sembelihan) orang-orang yang
diberikan Kitab itu adalah halal bagi kamu dan makanan (sembelihan) kamu adalah
halal bagi mereka (tidak salah kamu memberi makan kepada mereka) dan (dihalalkan
kamu berkahwin) dengan perempuan-perempuan yang menjaga kehormatannya di antara
perempuan-perempuan yang beriman, dan juga perempuan-perempuan yang menjaga
kehormatannya dari kalangan orang-orang yang diberikan Kitab dahulu daripada
kamu apabila kamu beri mereka mas kahwinnya, sedang kamu (dengan cara yang
demikian), bernikah bukan berzina dan bukan pula kamu mengambil mereka menjadi
perempuan-perempuan simpanan dan sesiapa yang ingkar (akan syariat Islam)
sesudah dia beriman, maka sesungguhnya gugurlah amalnya (yang baik) dan adalah
dia pada hari Akhirat kelak dari orang-orang yang rugi).”
Al Quran, Surah: 5, Al-Maidah ayat 3
Masyarakat kita semakin dikelirukan kumpulan yang anti hukum Hudud
dengan dakwaan yang bersifat negatif hingga menambahkan kegusaran tidak bertempat
sekadar ditanam penjelasan logik dengan; tanggapan buruk dunia terhadap Malaysia, kehilangan pekerjaan, kehilangan
punca pendapatan dari pelancung luar negara malah dari dalam negara, huru hara
dan sebagainya.
Realitinya mereka yang befahaman secular dan logik akal tidak
pernah memandang positif pelaksanaan Hudud
di Arab Saudi (http://www2.bharian.com.my/articles/Peguammuslimmenulis_Undang-undangsyariahgerunkanpenjenayah/Article/cetak);
kadar jenayah di Arab Saudi terlalu rendah (http://m.harakahdaily.net/index.php/kesatuan-fikrah/27754-tidak-adil-menilai-hudud-ikut-global-peace-index)
berbanding Malaysia (http://www.sinarharian.com.my/semasa/jenayah-melonjak-20-000-kes-dalam-60-hari-1.257252)
yang mana kadar jenayah mencuri, pecah rumah, merompak, menyamun bersenjata,
ragut antaranya berada di tahap yang cukup membimbangkan, lebih-lebih lagi di dalam
masyarakat majmuk kini.
Penerapan dan pengukuhan menurut Syariah dilihat satu ibadah yang kian luntur di kalangan umat Islam, maka benarlah langkah-langkah yang diambil oleh YBhg Datuk Dr Marshitah di dalam penghujahan dan pendedahan beliau.
Penerapan dan pengukuhan menurut Syariah dilihat satu ibadah yang kian luntur di kalangan umat Islam, maka benarlah langkah-langkah yang diambil oleh YBhg Datuk Dr Marshitah di dalam penghujahan dan pendedahan beliau.
Fakta dan mesej yang jelas tidak dapat disangkal barangsiapapun, angkara
perbuatan jenayah tidak mengenal mangsa; Agama, fahaman politik, jantina,
darjat mahupun taraf kehidupan. Justeru itu, segala sifat-sifat keburukan
telahpun disebut dan dinasihatkan dijauhi berkali-kali.
Tiada satu Agama yang dianuti mana-mana kaum dan Bangsa menggalak
atau menghalalkan jenayah. Namun kerana desakan untuk menyesat dan memudahkan
aturcara dan niat sesetengah pemimpin yang terdesak dan gelap hati,
menggunapakai alasan dan kaedah dengan sokongan penyokongnya menggaburi ramai akan niat jahat mereka itu.
Jenayah merompak dan ragut, merogol, bersekedudukan dan banyak
lagi hanya mengakibatkan kerugian kepada Negara dan penduduk, mana lagi
impaknya kepada Umat Islam. Kerugian tidak sahaja dari sudut “tangible” nilaian jutaan Ringgit Malaysia tetapi lebih teruk lagi akhlak dan mentaliti ahli
masyarakat. Andaipun penjenayah berjaya dipenjarakan, mereka akan diberikan
makan dan minum percuma dan bila tamat tempoh tahanan mereka boleh mengulangi tabiat
buruk mengambil harta orang lain. Oleh itu semua umat Islam perlu yakin terhadap
undang-undang Allah S.W.T kerana ianya bersangkut paut dengan persoalan Aqidah
dan kepercayaan kepada kitab suci al-Quran nul karim.
Wallahu a'lam bishawab
No comments:
Post a Comment