Sunday, February 22, 2015

Apa lagi NOK negara China mahukan?

Sebuah mesej diterima dan berbunyi seperti ini:-

Dear media friends
Thank you for covering the stories of the MH370 Chinese NOKs traveling abroad in search of their loved ones. We appreciate your honest journaling of their plights and their efforts in getting through to the authorities. Today on 2nd day of Chinese New Year, MH370 Chinese families have planned to hold a PC to explain why are they here in Malaysia
Venue : Hotel Sri Petaling
Address : 30 Jalan Radin Anum, Bandar Baru Sri Petaling, 57000 Kuala Lumpur, Malaysia
Date   : 20 Feb 2015
Time : 3pm to 6pm
Program : Highlight their journey for the past year and why they are here.
Thank you,
Voice370
The Official Association for Families of Passengers and Crew Onboard MH370


Akhir bulan Januari, dalam satu sidang media, YB Menteri Pengangkutan; Dato' Sri Liow Tiong Lai telah mengesahkan kehilangan pesawat MAS MH370 sebagai satu kemalangan berikutan keputusan yang dibuat Jabatan Penerbangan Awam Malaysia.

Pihak agensi kawalan udara negara dengan kerjasama syarikat penerbangan MAS serta Kerajaan Malaysia telah berusaha sebaiknya dan menuruti semua prosedur yang ditetapkan Montreal Convention http://en.wikipedia.org/wiki/Montreal_Convention yang dimeterai sejak 28hb Mei 1999 berkaitan urusan akibat nahas udara.

Lebih dari itu, Kerajaan Malaysia dengan persefahaman negara Australia dan juga China akan terus menjalankan usaha pencarian pesawat yang malang itu di kesampingan peningkatan kos yang terlibat di dalam mencari sebuah "closure' yang khusus dan tepat.

Malangnya mesej waris mangsa nahas (NOK) negara China itu sekadar satu helah untuk meraih simpati di atas sikap belas (compassion) yang dihulurkan dan terus membuat tuntutan yang tidak wajar.

Ini bukti yang NOK negara China telah diberikan layanan dan sajian makanan di Dewan San Choon, Wisma MCA pada hari kejadian. Mereka yang memakai topi putih dan berpakaian T-shirt merah adalah NOK dari negara China.


Fakta:
  1. Sebaik pihak MCA mengetahui kehadiran mereka itu, seorang kakitangan telah ditugaskan untuk melayan mereka.
  2. NOK negara China itu yang seramai 15 orang menuntut untuk berjumpa dengan YB DS Liow Tiong Lai.
  3. Kakitangan MCA telah jemput mereka itu masuk ke pejabat dan sementara menanti kehadiran Presiden MCA.
  4. NOK dari negara China telah enggan masuk dan malah mengeluarkan dakwaan-dakwaan tidak berasas dan tohmahan ke atas MAS, Kerajaan Malaysia dan MCA.
  5. Kakitangan MCA sekali lagi berusaha menjemput mereka masuk. Tapi mereka terus berdegil enggan dan memilih terus berdiri di depan Wisma MCA.
  6. Selepas YAB PM meninggalkan majlis sambutan Tahun Baru Cina, memandangkan NOK negara China enggan berganjak ke pejabat MCA, YB DS Liow yang sudah kesuntukan masa terpaksa meneruskan perjalananan ke Melaka bagi memenuhi jadual yang telah diaturkan terdahulunya. 
Kerajaan Malaysia telah dan masih menanggung perbelanjaan usaha pencarian pesawat. Pasukan perkhidmatan sosial turut disediakan ke atas ahli keluarga mangsa nahas. Pusat Komunikasi dan Sokongan Keluarga (FCSC) di Beijing pula telah dibuka syarikat penerbangan MAS bagi mengurus hal-hal berkaitan tambahan pula pihak waris di sana serta telah ditawarkan pampasan mengikut Konvensyen Montreal.

Pengisytiharan yang dibuat Jabatan Penerbangan Awam Malaysia sebagai kemalangan adalah berdasarkan peraturan penerbangan antarabangsa, dan kesemua 239 penumpang serta kru dianggap terkorban bagi membolehkan waris mangsa menyelesaikan masalah akaun bank, pertukaran milik, masalah insurans dan harta dan sebagainya meneruskan penghidupan mereka sebaiknya.

Publisiti kini terfokus ke arah NOK negara China yang masih di dalam penafian (denial) dengan desakan mereka.  Bagaimana pula reaksi NOK dari  negara lain yang turut terbabit?


Rata-rata NOK yang lain telahpun menerima kenyataan malahan berterima kasih dan menyokong usaha berterusan Kerajaan Malaysia. NOK negara China pula mudah terpengaruh dan terbawa-bawa dengan dakyah yang dipaparkan oleh beberapa pemimpin dan media yang mengambil kesempatan memporakperandakan keadaan yang pilu ini. Ini nyata satu tindakan untuk memalukan Kerajaan Malaysia.

Segala usaha yang terbaik telahpun diberikan oleh Kerajaan Malaysia kepada waris mangsa. Segulung ucapan tahniah juga buat YB Dato’ Sri Liow Tiong Lai, 
YB Datuk Dr Ir Wee Ka Siong dan MCA yang selama tempoh ini telah melayan NOK, berhempas pulas meredakan keadaan yang menyayat hati.

Apa lagi NOK negara China mahukan?

No comments:

Post a Comment