Tuesday, June 23, 2015

Kehidupan Staf Dan MAS Mendapat Perhatian

Sejarah syarikat penerbangan negara bermula sebagai Malayan Airways Limited dan penerbangan komersial pertamanya pada tahun 1947. Beberapa tahun selepas kemerdekaan Singapura, aset syarikat penerbangan itu telah dibahagikan pada tahun 1972 untuk membentuk syarikat penerbangan Singapura; Singapore Airlines dan syarikat penerbangan Malaysia Airline System (MAS).

Walaupun memenangi pelbagai anugerah dari industri penerbangan, seperti penarafan lima bintang daripada Skytrax (tahun 2005-7, 2009, 2012-13; salah satu daripada tujuh syarikat penerbangan di dunia dengan penarafan ini pada tahun 2013 dan pengiktirafan daripada World Travel Anugerah sebagai syarikat penerbangan terkemuka di Asia dan untuk tahun 2010-11 dan 2013, MAS masih bergelut untuk mengurangkan kos untuk bersaing dengan syarikat penerbangan, kos rendah baru di rantau ini sejak awal 2000-an. 

Pada tahun 2013, MAS telah memulakan satu pelan pemulihan selepas kerugian besar bermula pada tahun 2011 dan laluan penerbangan utama tetapi tidak menguntungkan, destinasi jarak jauh, seperti Amerika (Los Angeles dan Buenos Aires) dan Afrika Selatan. Malaysia Airlines juga telah memulakan penstrukturan semula dalaman dan bertujuan untuk menjual unit seperti kejuruteraan dan latihan penerbangan.

Tahun 2014, pada 8 Mac dan pada 17 Julai, dua pesawat MH370 dan MH17 kurang daripada lima bulan antara kedua pesawat sejumlah besar 537 orang penumpang dan krew penerbangan telah terkorban. Keadaan ini memburukkan lagi keadaan kewangan syarikat penerbangan yang menjuruskan kepada "renationalisation syarikat penerbangan itu. Sebelum 2014, MAS mempunyai satu rekod keselamatan terbaik di dunia dengan hanya dua kemalangan maut dalam 68 tahun beroperasi; ini termasuk rampasan pada tahun 1977 penerbangan MH653 yang mengakibatkan 100 mangsa nahas.

Perlantikan Christoph R. Muller (yang berpengalaman jauh dalam pengurusan syarikat penerbangan) sebagai Ketua Pegawai Eksekutif MAS telah mengesahkan usaha drastik untuk "swing around" MAS yang secara teknikalnya telahpun bankrap dengan pengecutan tenaga kerja seramai 6,000 orang kakitangan MAS dalam masa yang sama menandingi pencapaian Air Asia yang cemerlang. 

Ketua Pegawai Eksekutif MAS, Christoph Mueller berkata jumlah sebenar kakitangan MAS yang bakal diberhentikan bergantung kepada keputusan 14,000 kakitangan syarikat penerbangan itu sama ada mahu menerima tawaran kerja baharu daripada MAS atau sebaliknya. 

Namun segalanya tidaklah menghampakan, apabila syarikat penerbangan Air Asia dan Maindo Air telah bersedia menawarkan peluang pekerjaan kepada kakitangan MAS yang terlibat dengan pemberhentian kerja berikutan penstrukturan semula syarikat tersebut.

“Ini satu petunjuk baik dalam bidang penerbangan apabila kita ada banyak syarikat penerbangan yang boleh menampung keperluan kakitangan yang diberhentikan,” kata Menteri Pengangkutan, YB Dato' Seri Liow Tiong Lai kepada pemberita selepas melancarkan perkhidmatan Malindo WiFi, Malindo Mobile dan majalah Malindomag di Lapangan Terbang Antarabangsa KL 2 (klia2) baru-baru ini. 

Sementara itu Ketua Pegawai Eksekutif Malindo Air, Chandran Rama Muthy berkata syarikat penerbangan itu menawarkan sejumlah 500 peluang pekerjaan kepada bekas kakitangan MAS dalam pelbagai jawatan.

“Kami sudah dapat permohonan daripada kakitangan MAS untuk macam-macam jawatan termasuk juruterbang, pramugari serta jawatan bukan teknikal seperti pemasaran serta penjualan tiket. Adalah lebih baik untuk mengambil bekas kakitangan MAS kerana mereka sememangnya mempunyai kemahiran dan pengalaman.” kata beliau. 

Di samping itu sejumlah 2,361 kakitangan yang dipecat telah berdaftar menyertai program CDC secara online. Tanggungjawab program itu dipikul oleh Pusat Pembangunan Korporat (CDC) yang diujudkan Khazanah Nasional Berhad bagi menyediakan 3 jenis program membantu pekerja terbabit di CDC Kelana Jaya.

Sebanyak 14 syarikat korporat telah sedia tawar pekerjaan kepada kakitangan  yang diberi notis pemberhentian secara berperingkat mulai 1 Jun hingga 31 Ogos nanti. Antaranya syarikat yang sudah sedia menerima pekerja MAS sejak Februari lagi adalah Tan Chong Group, Hotel Equatorial, Seri Pacific Hotel, Country Heights, AEGIS Berhad, Prasarana dan Uniqlo.

Semua ini satu usaha dan perancangan yang rapi bagi memastikan mereka yang diberhentikan pekerjaan memperolehi atau memilih pekerjaan baru bagi meneruskan kehidupan masing-masing.

No comments:

Post a Comment