Tuesday, July 21, 2015

Kemalangan Jalanraya Antara Tragedi Negara

Di sebalik gesaan dan nasihat pemimpin besar negara, YAB Perdana Menteri Dato' Sri Mohd Najib dan Menteri Pengangkutan, YB Dato' Seri Liow Tiong Lai sempena fenomena balik kampung, angka kemalangan jalanraya negara masih belum menunjuk tindak balas yang positif dari pengguna.

Lebih mengaibkan dengan kemudahan dan prasarana antara terbaik di dunia, angka kemalangan dan kematian bersabitkan kemalangan jalanraya adalah yang tertinggi. Hakikatnya rakyat Malaysia yang dikenali dengan sopan santun di dalam perhubungannya akan menjelma sifat buruk apabila berada di belakang streng pemandu.

Menurut kajian yang dibuat pada tahun 2012 'Meramalkan Jalan Kematian Malaysia bagi Tahun 2020', Malaysian Institute of Road Safety Research (MIROS) analisis saintifik meramalkan kemalangan maut di Malaysia bagi tahun 2015 adalah 8,760 dan 10,716 bagi tahun 2020 .

Berdasarkan laporan itu, ramalan bagi tahun 2020 adalah peningkatan terbesar sebanyak 58 peratus kematian berbanding statistik kemalangan jalan raya tiga tahun lalu.

Untuk rekod, pada tahun 2010 terdapat 414.421 kemalangan dengan 6,872 kematian direkodkan atau 18.5 kematian dalam satu hari manakala pada tahun 2005, statistik menunjukkan bahawa bilangan kemalangan yang dicatatkan ialah 328.264 kes dan 6,200 kematian dengan purata 16.6 kematian setiap hari.

MIROS menggunapakai kajian model ARIMA melalui pembolehubah bebas seperti penduduk, kenderaan kumulatif berdaftar dan panjang jalan, mendapati amat berkait rapat dengan punca kematian jalanraya. ARIMA atau 'Auto-regresif Integrated Moving Average' adalah model siri semasa dan telah digunakan secara meluas dalam penyelidikan keselamatan jalan raya di seluruh dunia.


"Ramalan ini adalah mungkin jika pengguna jalan raya tidak mengubah tingkah laku mereka, jika tidak ada inisiatif dan usaha campur tangan sebenar dari negara ke tahap masyarakat, penguatkuasaan yang ketat dan program peningkatan jalan raya," tambah Prof Dr Wong Shaw Voon, Ketua Pengarah MIROS.

Dato Seri Liow telah berbincang dengan Jabatan Pengangkutan Jalan, PDRM, dan Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) untuk meningkatkan penguatkuasaan secara menyeluruh untuk mengurangkan kadar kemalangan dan kematian jalan raya.


"Peningkatan drastik dalam kemalangan jalan raya dan kematian musim perayaan ini adalah tidak normal dan membimbangkan," kata beliau lagi ketika ditemui di majlis rumah terbuka Hari Raya oleh Menteri Besar Pahang, YAB Datuk Seri Adnan Yaakob di Bentong baru-baru ini.

Pihak Polis telah mengeluarkan statistik yang menunjukkan 12,383 kemalangan sejak Ops Selamat dilancarkan pada 10hb Julai 2015.  Ketua Trafik Persekutuan, Komisioner Kanan Polis Datuk Mohd Fuad Abdul Latiff berkata 12,3190 saman dikeluarkan dalam tempoh masa yang sama. 203 kematian yang timbul daripada 76 kemalangan, dengan majoriti yang berlaku di jalan persekutuan. 

Angka-angka terbaru kemalangan jalan raya di jalan raya Malaysia pastinya telah tersasar jauh dari kajian MIROS. Ia adalah satu realiti dan amat menyeramkan. Sebagai contoh, PDRM menyebut bahawa kadar kematian purata sepanjang Ops Selamat 2015 telah meningkat kepada 22 kematian sehari, peningkatan sebanyak 69% berbanding purata harian sebanyak 13 pada tahun 2014.


Sementara itu, Liow berkata: "Masih terdapat beberapa hari lagi sebelum kepulangan trafik ke jumlah yang biasa. Kami sedang melakukan semua yang termampu untuk menyelamatkan nyawa. Kami memerlukan kerjasama anda. Usaha kita sahaja tidak dapat mencapai keputusan yang berkesan."

Akhirnya, Liow menyatakan kebimbangan beliau bahawa pengguna jalan raya memang sedar akan bahaya tetapi kekurangan sikap yang betul terhadap isu itu. Beliau berharap perubahan kepada kurikulum lesen memandu yang meletakkan penekanan kepada pemanduan yang selamat dan bertanggungjawab akan mengubah ini.

Berikutan keadaan ops trafik yang dilakukan selama musim perayaan dan hasilnya tidak menggalakan, lebih banyak perangkap had laju dan operasi trafik akan dipasang dan dibuat.


Jangan kata ANDA tidak diberi amaran!

No comments:

Post a Comment