Sunday, May 24, 2015

MRT Turut Menjadi Tulang Belakang Pengangkutan Rel

Dalam memastikan kerancakan ekonomi dan pengukuhannya, Kerajaan Malaysia telah merencanakan dua buah projek Mass Rapid Transit Lembah Kelang (KV MRT) selain sistem rel berkelajuan tinggi (HSR).  Projek KV MRT ini melibatkan pembinaan rangkaian keretapi yang menjadi tulang belakang sistem pengangkutan awam di Lembah Klang. 

Projek ini merupakan komponen penting dari "Greater Kuala Lumpur" dan pemantapan Klang Valley National Key Economic Area (Greater KL/KV NKEA); projek infrastruktur yang terbesar di negara ini. 

Liputan pengangkutan awam berasaskan rel di Lembah Klang akan membolehkan 50% daripada semua perjalanan di Lembah Klang yang akan dilakukan ke atas pengangkutan awam pada tahun 2020, meningkat daripada semasa 17%. Kerajaan meluluskan Projek MRT Lembah Klang pada 17 Disember 2010, diikuti dengan kelulusan Skim Keretapi Final Sungai Buloh-Kajang (SBK) pada 29 Jun 2011. 

Garisan pertama rangkaian yang bermula dari Sungai Buloh di barat laut Kuala Lumpur, ke Kajang di tenggara ibu negara. Laluan Sungai Buloh-Kajang akan meliputi jarak 51 kilometer, yang mana 9.5km adalah di bawah tanah. Sebanyak 31 stesen akan dibina di sepanjang laluan dan tiga stesen sementara yang dibina untuk pembangunan masa depan. 

Garisan rangkaian akan menghubungkan populasi 1.2 juta penduduk yang tinggal di kawasan-kawasan seperti Sungai Buloh, Kota Damansara, Dataran Sunway, Bandar Utama, TTDI, Seksyen 16, Pusat Bandar Damansara, KL Sentral, Warisan Merdeka, Bukit Bintang, Pasar Rakyat, Cochrane, Maluri, Cheras dan Kajang.

Berdasarkan ramalan bilangan penumpang bagi tahun 2017 hingga 2026,  
sebanyak 58 perjalanan kereta api akan merentasi laluan apabila selesai Sungai Buloh - Kajang talian dan kereta api tunggal boleh mempunyai kapasiti maksimum bersamaan 1,200 penumpang bas 12 atau kira-kira 700 kereta. Para penumpang dijangkakan seramai 442,000 penumpang mengguna setiap hari dengan kekerapan kereta api akan menjadikan perkhidmatan perjalanan satu kereta api setiap 3.5 minit pada waktu puncak. 

Laluan MRT adalah sebahagian daripada Rancangan Pembangunan Bandar Rel Lembah Klang. Ia adalah komponen penting dalam perancangan Pelan Induk Pengangkutan Lembah Kelang yang ditauliahkan oleh Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD). Projek MRT Lembah Klang ini dibiayai sepenuhnya oleh Kerajaan Malaysia dengan pegangan projek oleh Syarikat Prasarana Negara Bhd (Prasarana). SPAD berperanan memastikan perancangan, pembinaan dan operasi baris akan mengikuti semua peraturan-peraturan yang perlu dan memenuhi matlamat utama iaitu menyediakan penduduk Lembah Klang dengan sistem pengangkutan awam yang selesa dan berkesan.

Projek MRT telah dilancarkan secara rasmi pada 8 Julai 2011 di Sg Buloh depot, portal bawah tanah Semantan dan Cochrane. Ini kemudiannya akan diikuti oleh penempatan semula utiliti bersama pelbagai bahagian penjajaran. Sebahagian besar pakej kerja utama telah dibuka sebutharga pada pertengahan tahun 2012. 

No comments:

Post a Comment